5 financiële tips bij het beginnen van eigen bedrijf

Het aantal zzp’ers in Nederland is de laatste jaren flink gestegen en stijgt nog steeds. Voor jezelf beginnen heeft dan ook veel voordelen. Je hebt vaak meer vrijheid en je bepaalt zelf wanneer je werkt. Toch moet je een aantal zaken op een rij hebben voordat je begint met ondernemen. De financiële kant van je bedrijf is een van de belangrijkste punten waar je het nodige verstand van moet hebben. Weet je nog niet zo goed hoe het precies zit met de financiën voor een starter? In dit artikel vertellen we je meer over hoe je als starter aan geld komt en aan welke financiële onderdelen je moet denken binnen je bedrijf.

Zakelijke lening afsluiten als starter
Er is een aantal werkvelden waarin je een startkapitaal moet hebben om überhaupt te kunnen overleven. Als freelance schrijver of grafisch designer heb je meestal genoeg aan een goede laptop en eventueel wat accessoires. Ben je echter van plan om een eigen webshop op te zetten of wil je andere diensten aanbieden waar je eerst zelf voor moet investeren dan is het aan te raden om een behoorlijk startbedrag te hebben. Nu zie je het waarschijnlijk al aankomen: waar haal je zo’n bedrag vandaan?
Een van de stappen die je kunt ondernemen, is een zakelijke lening aanvragen. Op ZakelijkLenen.nl kun je een stappenplan vinden. De bank is vandaag de dag immers nog steeds dé plek waar je terecht kunt als starter, mits je een goed ondernemingsplan hebt. Je moet er rekening mee houden dat banken sinds de crisis, ook sinds corona, iets minder snel bereid zijn om een lening te geven. Daarom moet je ondernemingsplan compleet, duidelijk en uniek zijn.

Crowdfunding om aan zakelijk geld te komen
Vind je het lenen van geld nog iets te spannend voor je beginnende bedrijf? Misschien is dan crowdfunding iets voor jou. Tegenwoordig vind je allerlei websites waar je een profiel aan kunt maken. Met duidelijke teksten omtrent je plan moet je uit kunnen leggen wat je van plan bent met je onderneming, wie de doelgroep is en hoe je je doel gaat bereiken. Ook omschrijf je hier wat je nodig hebt voor je onderneming: met welk budget kun jij een goed begin maken voor je bedrijf? Een van de voordelen van crowdfunding is dat je met een gunfactor al gauw wat geld hebt opgehaald bij vrienden, familie en kennissen. Onthoud echter wel dat je in het geval van een crowdfunding iets moet hebben wat je tegenover een gift kunt zetten. Dat is namelijk het hele doel van een crowdfunding. Voor ieder bepaald bedrag kun je een tegemoetkoming aanbieden. Dit kan echt van alles zijn: van een lekkere kop koffie in de koffiebar die je op wilt zetten tot aan een gratis kledingsetje uit de webshop waar je mee gaat beginnen. Maak ook hierbij een duidelijk plan voordat je begint met crowdfunden.

Houd privé en zakelijke uitgaven en inkomsten altijd gescheiden
Een ander financieel weetje dat niet mag ontbreken bij je kennis als starter is dat je privé en zakelijk altijd uit elkaar moet houden. Dat betekent dat je aan de start van je onderneming al een zakelijke rekening moet openen. Vanaf die rekening kun je alle uitgaven doen die je voor je bedrijf moet doen. Ook ontvang je hier betalingen van facturen in plaats van op je persoonlijke rekening. Zo kun je alle administratie goed gescheiden houden en weet je precies wat er in
komt en wat er uit gaat voor je bedrijf. Jij bent niet de enige die de vruchten plukt van dit systeem: ook je boekhouder zal blij zijn met zo’n duidelijke administratie. Over een boekhouder gesproken – het is aan te raden om vanaf de start van je bedrijf al een boekhouder in te schakelen. Natuurlijk kun je ervoor kiezen om je eigen administratie te doen. Dit kost je over het algemeen best wat tijd en zoals je misschien wel weet is tijd geld; helemaal binnen een startende onderneming. Ja: een boekhouder kost geld, maar onthoud dat je uiteindelijk meer tijd in je bedrijf kunt besteden en zo meer geld kunt verdienen wanneer je dergelijke zaken uitbesteedt.

Gebruik een online boekhoudprogramma voor financiën
Heb je in het begin van je bedrijf nog niet zoveel geld over om te steken in een boekhouder? Dat kan natuurlijk: kijk dan eens naar de mogelijkheden van een online boekhoudprogramma. Dit soort programma’s zijn er tegenwoordig zo opgemaakt dat iedere leek aan de slag kan gaan met boekhouden. De betaalde varianten zijn net iets meer uitgebreid dan de gratis
boekhoudprogramma’s. Het grote voordeel van zo’n programma is dat je overal, waar en wanneer je ook maar bent, toegang hebt tot je eigen administratie. Ook wanneer je wél aan de slag gaat met een eigen boekhouder kunnen jullie afspreken om
samen te werken via zo’n online software. Op die manier heb je namelijk ook zelf het nodige inzicht in hoe je administratie precies in elkaar zit. Daarnaast kan een boekhouder je ook meenemen in je financiën waardoor sommige dingen wellicht iets duidelijker en vooral logischer worden. Een online boekhoudprogramma past helemaal binnen deze tijd waarbij we steeds
vaker ondernemen op afstand.

Check de aftrekposten voor je onderneming
Iedere starter heeft recht op een aantal aftrekposten bij de Belastingdienst. Dit kan je in het begin heel wat geld schelen. Door die aftrekposten hoef je namelijk een veel lager bedrag te betalen aan de Belastingdienst. Daarom is het goed om te weten van welke aftrekposten jij gebruik kunt maken. Controleer in ieder geval de volgende aftrekposten; de kans is groot dat jij
ze goed kunt gebruiken:

● Zelfstandigenaftrek: vraag deze aftrek aan wanneer je meer dan 1225 uren per jaar hebt besteed aan je bedrijf.
● Startersaftrek: wanneer je nog geen 5 jaar bezig bent en wanneer je zelfstandigenaftrek hebt mogen aanvragen, kom je in aanmerking voor de startersaftrek wanneer je in de afgelopen 5 jaar 1 jaar geen zelfstandige ondernemer was. Deze aftrek mag je twee keer aanvragen. Hier lees je meer over de startersaftrek.
● Investeringsaftrek: heb je een investering moeten maken aan het begin van je onderneming? En lag deze investering tussen de € 2301 en € 314.673? Dan heb je recht op de investeringsaftrek.
● De Belastingdienst vertelt je hier meer over welke aftrekposten en kortingen er verder nog allemaal zijn.