Interview met illustrator Bodil Jane
Bodil Jane is een Amsterdamse illustrator met liefde voor koken, planten en yoga. Ze studeerde Illustratie aan de Willem De Kooning Academy in Rotterdam en is nog maar krap anderhalf jaar geleden afgestudeerd. Sindsdien werkt ze als freelancer vanuit haar studio aan de Weesperzijde in Amsterdam. Toch knap zo snel na haar studie, want werk voor grote namen heeft ze al volop! Enfait wil hier het fijne van weten.
Je bent illustrator, vertel?
Ik zie mezelf als een soort lifestyle illustrator. Mijn opdrachtgevers zijn voornamelijk lifestyle magazines, restaurants en modemerken zoals: Flow Magazine, Elle Eten, Love Stories Intimates, Uitkrant, Fricote en The Plant Journal. Ik heb allerlei uiteenlopende opdrachten zoals: een geïllustreerde kaart voor in een city guide, een serie illustraties van food-producten voor in een culinair tijdschrift, een flyer voor een delicatessen zaak, handgeschreven teksten voor een stationery-lijn, een muurschildering in een hotel lobby, illustraties voor aan de hangtags van kleding en illustraties bij een artikel in een intern magazine van een grote bank. Heel verschillend dus.
Zit creativiteit in jouw genen?
Zeker! Allebei mijn ouders zijn illustratoren en mijn zus is dessin-ontwerper. Een heel creatief gezin dus. Ik teken en creëer al dingen sinds ik me dat kan herinneren. Als kind was ik altijd aan het tekenen en collages aan het maken. Ik wist al heel snel dat ik naar de kunstacademie wilde.
Heb jij een unieke stijl en hoe zou je deze omschrijven?
Ik weet niet of ik het uniek zou noemen. Er zijn veel illustratoren die met soortgelijke materialen en onderwerpen werken. Maar het is zeker herkenbaar. Mijn stijl is vrouwelijk, kleurrijk, speels en handgemaakt.
Waar haal jij je inspiratie vandaan?
Ik ben geobsedeerd door objecten en rariteiten. Ik hou enorm van vlooienmarkten. Ik kan er uren struinen en op zoek gaan naar ansichtkaart verzamelingen, oude poppen, exotische objecten, antiek servies, botanische prints, kitscherige vazen, roestige gereedschappen, vintage parfumflesjes en ga zo maar door. Ik vind een museum of botanische tuin ook heel inspirerend. Of op vakantie gaan.
Hoe begin je aan een illustratie?
Eigenlijk werk ik bijna altijd in opdracht. Dat is een totaal ander proces dan wanneer ik een een vrije tekening maak. Vrij werk is voor mij vooral heel veel worsteling en frustratie, ik vind dat erg moeilijk. Ik heb altijd teveel ideeën en te weinig tijd. Een illustratie in opdracht is een stuk simpeler: de opdrachtgever komt met een briefing, ik maak een schets, en als de schets wordt goedgekeurd werk ik de illustratie uit.
Je hebt een studio, maar werk je ook vanuit huis?
Nee, ik werk bijna alleen vanuit mijn studio in Amsterdam. Ik heb een gedeelde werkplek waar onder andere ook fotografen en grafisch ontwerpers werken. Thuiswerken vind ik maar niks. Dan werk ik veel te veel en kom ik nooit echt tot rust.
Hoe ziet jouw toekomst eruit?
Ik weet niet hoe de toekomst eruit ziet. Sinds mijn afstuderen is het allemaal erg snel gegaan. Ik wil weer even rust nemen om goed na te denken over welke kant ik op wil gaan.
Een brutale vraag: brengt illustreren genoeg geld in het laatje?
Doordat ik veel vaste opdrachtgevers heb, ben ik elke maand vrij zeker van mijn inkomsten. Ja, ik kan van mijn illustratiewerk leven.
Wat zijn de pieken in jouw carrière als illustrator?
Het afgelopen jaar was eigenlijk sowieso een grote piek. Ik had nooit verwacht dat het direct na mijn afstuderen zo goed zou gaan. De tofste dingen vond ik: mijn eigen studio huren, illustraties maken voor het mooie nieuwe tijdschrift Amsterdam&Co, illustraties maken voor op de hangtags van Love Stories Intimates, mijn opdrachten voor Flow Magazine en mijn expositie in Valencia.
Ook minpunten?
Het enige minpunt dat ik kan verzinnen, is dat ik bij sommige opdrachten nauwelijks vrijheid heb. Dan is het minder leuk.
Heb je tips voor vers tekentalent?
Zorg dat je jouw zaakjes goed op orde hebt. Wees op tijd met deadlines, hou je website up to date en bel relaties altijd meteen terug. Ik denk dat het heel belangrijk is dat opdrachtgevers van je op aan kunnen.
Kijk op het portfolio van Bodil Jane voor meer van haar werk.
Foto door: Laura Sanz