Hoe pitch je een nieuwe samenwerking
Als creatieve freelancer moet je zelf opdrachten binnenhalen, dit is een uitdagend onderdeel van jouw vak. Voor mogelijke klanten moet je jezelf pitchen in een kort moment en als de concurrentie groot is, moet je uitblinken in wat je doet. Klanten winnen gaat niet vanzelf maar deze tips voor een killer pitch zorgen vast voor succes.
1. Doe onderzoek
Iedere samenwerking begint met jezelf verdiepen in de klant en in wat ze doen. Verzamel alle relevante informatie en neem de tijd om met deze informatie een plan van aanpak te maken. Waarom ben jij onmisbaar voor het bedrijf? Wat voeg je toe? Wees jezelf en zeg alleen dingen die je ook echt waar kunt maken.
2. Vindt het ontbrekende puzzelstukje
Ieder bedrijf heeft ruimte voor groei en verbetering. Het is aan jou om het ontbrekend puzzelstukje te vinden en hiermee aan de slag te gaan. Overtuig de opdrachtgever van jouw kwaliteiten en waarom het goed is om in jou te investeren.
3. Onthul niet te veel
Wat je ook doet, houd de pitch simpel en positief. Mensen hebben het druk. Laat ze zien waar je goed in bent maar ga er niet te diep op in en verklap nooit het geheim van de chef. Voor je het weet gaat een ander er met jouw creatieve idee vandoor, iets wat vaak gebeurt in de creatieve industrie. Jouw geniale plan wordt vroeg of laat gejat maar zorg ervoor dat dit niet al aan de hand is voordat je het zelf kunt uitwerken.
4. Wees specifiek
Het is een slecht idee om tegen iemand te zeggen: ‘Ik heb een top idee, laten we koffie drinken.’ Dit maakt geen indruk. Zoals ik het al zei: mensen hebben het druk en een goed idee is nog geen idee. Als je dit tegen een potentiële klant zegt bedoel je in feite: ik vind jouw bedrijf interessant en wil betrokken worden bij de zaak. Maar waarom? Dat telt.
5. Maak het persoonlijk
Hoe cliche het ook klinkt, schrijf of spreek vanuit je hart. Geloof mij, het werkt. Je wil niet overkomen alsof je een job-hopper bent die bij ieder bedrijf hetzelfde praatje houdt.
6. Eerder werk
Voor een toekomstige werkgever is het altijd van belang om te zien wat jij dan precies doet en wat jouw kwaliteiten zijn. Laat daarom eerder werk zien zodat ze een goed beeld krijgen van jouw persoonlijke stijl en vaardigheden.