Emoties op de werkvloer mogen er zijn

Veel vrouwen barsten in tranen uit als de werkdruk stijgt. Tenminste, dat is wat men van vrouwen verwacht. Stapels werk, overuren en druk om te presteren zijn voor de vrouw aanleiding voor een emotionele inzinking.

Natuurlijk zijn stressvolle situaties op de werkvloer momenten waarop wij vrouwen het liefst onze kop in het zand steken. We kijken uit naar volgende week, als de rust zal terugkeren. Maar huilen? Hell no! Dat is het laatste wat we willen.

Wanneer we gestrest, bang, verdrietig of kwetsbaar zijn, wuiven we deze gevoelens weg met een dosis humor. Deze grapjes leiden af van de werkelijke emotie, want wij huilen nooit, totdat het toch gebeurt. En dat hebben we allemaal wel eens meegemaakt. We zijn huiverig om te huilen maar kunnen onze emoties niet altijd onderdrukken. We voelen ons ongemakkelijk als het moment daar is, het moment dat de tranen komen. Want dat zou kunnen betekenen dat we niet geschikt zijn voor het werk wat we doen. Wie emotioneel is, denkt niet rationeel, althans, dat denkt men.

Dus bikkelen we met een opgeheven hoofd door als onafhankelijke, sterke vrouwen. Machines die vrouwelijke, zwakke en onnodige gevoelens uitschakelen. We denken onze gevoelens weg en laten ons gedrag niet beïnvloeden door een ander.

Tranen mogen er zijn
Maar wat als we wel huilen op het werk? Wat als huilen het automatische gevolg is op een situatie, zelfs op kantoor? We liegen als we zeggen dat we nooit emotioneel zijn op het werk. En de tranen die volgen, zijn niet ook niet zinloos. We huilen niet omdat we zwak zijn of omdat we het werk niet aankunnen, maar omdat het leven niet alleen maar leuk is. Het leven overkomt je, waar je ook bent.

Lees ook: Waarom ben jij opzoek naar een nieuwe baan?

Als emoties er toch zijn, laat ze dan in ons voordeel werken!
Studies wijzen uit dat emoties belangrijk zijn voor de orbitofrontale cortex, het hersengebied dat betrokken is bij het maken van beslissingen door het combineren van informatie, afkomstig uit verschillende zintuigen. Als emoties en rationele gedachten een eenheid worden, vloeien daar logische conclusies uit voort. Het is dus niet nodig dat je de rationele helft van jouw brein meeneemt naar het werk en de emotionele helft thuis laat.

Er is ook zoiets als emotionele intelligentie. Het vermogen om je in te leven, de omgang met gevoelens van anderen en het begrijpen waarom jij je voelt zoals jij je voelt. Deze empathie heeft zeker voordelen.
Je bent geduldig, intuïtief, voelt heel goed aan wat andere mensen verwachten en collega’s of zakenrelaties voelen zich snel veilig bij jou. Dit versterkt je netwerk, inlevingsvermogen en creativiteit.

Huilen op het werk?
Na het lezen van dit artikelen is het niet de bedoeling dat jij met grote regelmaat je tranen laat stromen op de werkvloer. Nee, wat wij willen zeggen is dat het heus niet erg is als je jezelf even terug trekt om de emoties toe te laten. Als jij je gevoel constant uitschakelt, ben je niet eerlijk naar jezelf.

Als jij de controle regelmatig verliest, is er misschien iets anders aan de hand. Dan kun je gaan nadenken over andere zaken die spelen. Klik jij absoluut niet met je baas? Is de werkdruk te hoog? Of misschien is de werkomgeving niks voor jou.

Hoe dan ook, luister goed naar je gevoel, dat weet je precies wat je ermee aan moet!