Interview: Marleen cureert verweesde kunst voor OODE

Bij galerie OODE kom je niet even binnenwippen maar blijf je lekker hangen. Beloofd. Er is namelijk zoveel moois te zien, je raakt simpelweg niet uitgekeken. En al dit moois wordt gecureerd en gecombineerd door eigenaresse Marleen Kurvers. Met OODE wil ze een ode brengen aan jonge Nederlandse designers en ‘verweesde’ kunst een tweede kans geven.

Afgestudeerd aan de kunstacademie in Gent, opent Marleen de expositieruimte ‘Dutch Design Year’ in Eindhoven waarna ze een pop-up expositie over Dutch Design cureert in Beurs van Berlage in Amsterdam. Eigenlijk bevalt Amsterdam zo goed, daar wil ze meer van haar kunst laten zien. In 2015 opent ze daarom galerie OODE.
Kunst OODE
Wat maakt OODE speciaal?
“Ik probeer op eigenzinnige wijze weeskunst uit gesloten musea met hedendaags design te combineren. Het contrast tussen de oude en nieuwe werken zorgt ervoor dat alles opleeft. De kunst wisselt snel omdat ik minimaal eens per maand de verzameldepots induik om nieuwe werken te vinden. Ik probeer zoveel mogelijk interessante combinaties te maken en ben altijd op zoek naar overlapping of contrasten. Daarvoor kijk ik bijvoorbeeld naar kleuren, vormgeving en textuur. De prijzen zijn niet zo hoog omdat we een groot publiek willen bereiken en hopen om zo meer kunst te herbestemmen.”

Doe je dit allemaal alleen?
“Het is begonnen in samenwerking met Stichting Onterfdgoed, daar bewaren ze vergeten kunst waar geen plek meer voor is in musea. Zonde! Als je ziet wat daar allemaal voor een moois staat… Inmiddels werk ik ook met andere partijen of rechtstreeks met kunstenaars zelf.”

Hoe vind je alle moderne werken?
“Tijdens mijn periode in Eindhoven heb ik een groot netwerk opgebouwd. Veel jonge ontwerpers van de Design Academy toonden hun werk in mijn expositieruimte in de Smalle Haven. Op het moment verkoop ik werken van Suzanne de Graef, Dirk van der Kooij en Pepe Heijkoop om er een paar te noemen.”

Werk je veel alleen?
“Ja. Het bedrijf is van mijzelf en ik ben veel alleen, dat vind ik wel prettig. Voor de interieuropdrachten werk ik juist samen. De afwisseling is goed… maar in OODE sta ik alleen waardoor ik direct contact heb met mijn klanten en ze kan adviseren. Dit vind ik belangrijk. Het is een uitdaging om te laten zien dat bepaalde werken verassend uit de hoek kunnen komen. Aan de hand van foto’s probeer ik voor ieders interieur passend werk te vinden. Ik geef ook kunstadvies aan huis, dan ga ik bij mensen langs en daag ze uit om voor iets vernieuwends te kiezen.”
weeskunst
Je doet geloof ik ook iets met binnenhuisarchitectuur?
“Klopt. Ik word steeds vaker gevraagd als interieurontwerper voor particulieren. Momenteel ben ik bezig met het inrichten van een monumentaal pand, een duurzaam huis. Met het oog op duurzaamheid en het klimaat worden er zoveel mogelijk materialen hergebruikt, het speelt dan ook mee dat de kunst een tweede leven krijgt. Dat vind ik mooi.”

Marleen in drie woorden
“Emphatisch, toegankelijk en inspirerend.”
press 0
Spijt van een verkoop?
“Zo vaak. Bijvoorbeeld de Jan de mug canvassen. Het hoort wel bij het vak.. vergissen. Daar word je wijzer van.”

Ooit een groot kunstenaar ontdekt?
“Nou niet per se . We ontdekken de hele hele tijd. We hebben wel eens werk gehad van Claudy Jongstra, een goede textiel designer. Maar eigenlijk moet je bij kunst op de esthetiek afgaan, daar draait het om. Sommige kunstenaars hebben in grote museums gehangen maar kunst is en blijft een gevoel. Het moet iets met je doen… dan is het wat waard.”

lampen design