Haas-t je naar het dit paasbeste paasduo!
Waar de traditie van het eten van chocolade paaseitjes vandaan komt, mag Joost weten (en die kent het verhaal ook niet van kop tot staart). Wat we wél weten, is dat we deze paasgewoonte met de grootste liefde erin houden. En dit jaar met paasbeste partner in crime; Kumasi Drinks. Haastje-repje!
Vier Pasen zonder cacao-waste
Pasen is lekker tafelen is zoveel mogelijk paaseitjes testen. Klaar voor een portie cijfers? Komen ze! Gemiddeld hebben we na de paas 47 paaseitjes achter de kiezen (handen omhoog voor wie het gemiddelde een flinke boost geeft). Voor tout Nederland komt dit neer op maar liefst 7,5 miljoen kilo chocolade, waarvoor pak ‘m beet 3 miljoen kilo cacaobonen nodig zijn. De cacao-industrie kan slechts chocolade maken van de bonen. Maar weet dat de cacaobonen barsten van het vruchtvlees, zo’n 50% van de vrucht, waar nul komma niks mee werd gedaan. Of, nou ja, dus wel, want de boeren lieten het de grond instromen.
Maar voor de oplettende lezer: ‘werd’, inderdaad. Want zie daar Kumasi van Lars Gierveld. Als hij als documentairemaker een tijd in Ghana doorbrengt om de bar en boze cacao-industrie te belichten, ontdekt hij hoeveel inkomsten lokale cacaoboeren mislopen door het laten wegstromen van cacaopulp. Dat kan anders. Dat moét anders. Want als hij er achterkomt hoe lekker het ‘restproduct’ is, wil hij er het liefst gisteren nog cacaofruitsappen en -soda’s van maken. Van waste naar taste!
Kumasi Drinks, smoor op cacaosap
Afijn, terug naar de Pasen. Rekenen we de Nederlandse cacaoconsumptie met Pasen om naar de bergen vruchtvlees, dan komt dat neer op 2,5 miljoen liter dat aan cacaofruitsap verloren zou gaan. Ook hier weer verleden tijd, want Kumasi Drinks steekt er een grote stok voor. Jij je nieuwe favoriete frisdrank erbij, de cacaoboeren extra verdiensten (lees 20% tot 30% extra inkomen per kilo cacao, da’s snel verdiend). Smaken doet het trouwens niet naar chocolade, maar naar een tropische strandvakantie in een knalkleurig flesje. Zonder dollen, het is een mix van lychee, mango en peer. En die, die gaan verbluffend goed met de fairtrade choclade (en dus ook paaseitjes) van onze vrinden van Tony’s Chocolonely. Zowel voor, tijdens als na de Paas een onweerstaanbaar lekker stel!
Gierveld: “Het doel is dat Kumasi door zoveel mensen gedronken gaat worden dat duizenden boeren kunnen meedoen en extra inkomen verdienen. Met een daadwerkelijk alternatief voor sapjes en frisdrank, tropisch van smaak en 100% natuurlijk, is dat gewoon mogelijk”, aldus Gierveld. “Hoe meer mensen Kumasi leren kennen, hoe meer boeren kunnen meedoen. Dus zullen we bij elk paasei dat we dit weekend in onze mond stoppen ook een slok Kumasi nemen? Voor de consument een verrassende en vooral lekkere combinatie – logisch aangezien beide dezelfde vrucht als basis hebben – en voor de cacaoboer een stap dichterbij een leefbaar inkomen”.