Frances Shoemack is het brein achter Abel, een organic parfum dat je kunt drinken

De in Amsterdam wonende Frances vertelt ons in geuren en kleuren over Abel. Een biologisch gecertificeerd parfummerk dat boven alles lekker riekt! De geuren Vintage ’13 en Tonic zijn de eerste 100% natuurlijke én organic parfums ter wereld die jij graag wilt hebben. Knap werk! Want we worden ons steeds bewuster van wat we op ons lichaam sprayen en smeren, maar zitten vooral niet te wachten op een geitenwollen sokken fles.

Vertel, een organic parfummerk?
“Eigenlijk ben ik begonnen in de wijnindustrie. In Nieuw Zeeland – waar Frances oorspronkelijk vandaan komt – heb ik al vrij jong een studie over wijn afgerond. Hierna ben ik meteen aan de slag gegaan in de wijnproductie. Na een aantal jaren kreeg ik steeds meer interesse in de commerciële kant van wijn. Zo ben ik in de marketing terecht gekomen en heb ik wijnen uit Nieuw Zeeland internationaal in de markt gezet. Het keerpunt kwam toen ik met mijn man naar Amsterdam verhuisde. Change of career! Want Nederland heeft geen grote wijnindustrie, dus ook geen banen. Ik kwam met een open mind en kreeg een marketing baan. Wat bleek? Marketing was toch niet zo mijn ding. Marketing voor wijn gaf mij voldoening omdat ik een wijnliefhebber ben, niet per se de marketing maar de wijn – begrijpen wij – maakte dat het vak voor mij geknipt was. Tijd voor iets anders.”

201503BrandVisualNoCopy-1024x724

“Liefde voor parfum heb ik altijd al gehad en dit was dé kans om daar eindelijk wat mee te doen. Een geur kan je dag maken, het geeft je een bepaald gevoel en geuren zijn onlosmakelijk verbonden met herinneringen. Mooi toch? Dus ben ik in de parfum gedoken. En omdat ik altijd bewust voor natuurlijke beautyproducten koos, moest deze parfum ook natuurlijk zijn. Mijn badkamerkastje stond namelijk vol natuurlijke beautyproducten, behalve het parfum, deze sprayde ik dan ook op liever niet op mijn huid maar op kleding. Dat moest anders kunnen.”

Je hebt samen met parfumeur Isaac Sinclair de geuren ontwikkeld, hoe ging dat?
“Op afstand! Isaac komt oorspronkelijk uit Nieuw-Zeeland en ik heb hem gevonden via een Youtube-video. Daarin vertelde hij over zijn passies voor parfum, architectuur én wijn. Drie raakvlakken die we gemeen hebben. Isaac was inmiddels meester parfumeur en woonachtig in Sao Paolo. Via via ben ik met hem in contact gekomen want ik was op zoek naar een échte neus om het parfum mee te ontwikkelen. Zo gezegd, zo gedaan. Isaac was enthousiast en zo zijn we begonnen.”

Lastig, een parfum ontwikkelen op afstand.
“Het valt wel mee, voor zijn werk is Isaac regelmatig in Parijs en die afstand is wel te overbruggen. Tussen de bedrijven door worden er veel samples over en weer gestuurd én we skypen. Een mix tussen online en offline samenwerken.”

Hoe is het om je droom werkelijkheid te zien worden?
“We zijn de enige met een 100% organic parfum. Er bestaan al enkele natuurlijke parfums maar die zijn niet per definitie organic. Voor mij is het erg belangrijk dat alle ingrediënten duurzaam zijn. Want als wij het al niet aanbieden, kan de consument het niet kopen en zullen de boeren ook niet snel overgaan op biologische teelt. Nu is er een keus.”

EN0A6747-1024x682

Dus je kunt de parfums drinken…
“Kan! Maar het is niet de bedoeling. Tijdens de lancering hebben we het parfum in de drankjes van genodigden gesprayd, omdat het mogelijk is. We roepen niet alleen dat we organic zijn, we zíjn het. En dat hebben we op een verassende manier bewezen.”

De productie is vast en zeker niet eenvoudig?
“Klopt. Omdat we met natuurlijke én duurzame ingrediënten werken is de keuze in grondstoffen stukken minder groot. Parfumeurs kunnen kiezen uit ongeveer 3000 synthetische geuren. Terwijl er maar ongeveer 70 biologische geuren zijn. Dan moet je stukken creatiever te werk gaan! En het kost wat…”

VintageTonicFront
Vertel eens over de flacons?
“Ook de flacons zijn zo duurzaam mogelijk en hebben een mooi verhaal. Het hout dat we gebruiken voor de verpakking Vintage ’13 komt namelijk van oude treinwagons. Voor Tonic hebben we hout uit de Amsterdamse grachten gerecycled.”

De ingrediënten zijn geen geheim, waarom niet?
“Ingrediënten zijn altijd een big thing in de parfumindustrie. Maar het is belangrijke informatie. Mensen kunnen allergisch zijn voor bepaalde ingrediënten. Voor synthetische of natuurlijke ingrediënten. Zo schijnt er een klein percentage van de bevolking allergisch te zijn voor Lavendel. Maar het laatste wat ik wil, is ingrediënten bannen omdat ik de samenstelling geheim wil houden. Ik ben liever duidelijk, dan kunnen mensen zelf kiezen of ze het product geschikt vinden. Want we gaan toch ook niet alle pinda’s uit de supermarkt halen omdat er een paar mensen allergisch voor zijn? Bovendien als iemand het parfum na wil namaken, gebeurt dat toch wel.”

Waar spray jij je parfum?
“Zoals Coco Chanel ooit zei: ‘A woman should wear perfume wherever she wants to be kissed.’ Parfum mengt zich met de huid dus ik spray deze liever niet op mijn kleding, tenzij het een synthetische geur is! Een geur past zich aan jou aan en dat maakt deze uniek. Zeker een parfum met alleen maar natuurlijke ingrediënten! Persoonlijk spray ik parfum op m’n polsen, in je nek ruik je het parfum té intens. Hierdoor raak je snel aan een geur gewend.”

Hoe blijft het parfum lang zitten?
“Natuurlijk parfum blijft wat minder lang zitten dan synthetisch parfum. Het is afhankelijk van de ingrediënten, maar zonder synthetische en chemische toevoegingen vervliegt een luchtje nu eenmaal iets eerder.”

Nog eisen wat parfum betreft?
“Je moet het parfum lekker vinden. Dat is het allerbelangrijkste. Je moet je goed voelen bij een geur. Dat is het mooie aan parfum, het roept herinneringen en gevoelens bij je op. Zeker bij een parfum met natuurlijke ingrediënten. Zo is bergamot rustgevend en sandalwood sensueel. Ik spray parfum meestal in de ochtend op, dan ben ik klaar voor de dag! Het is een luxe momentje. En ook niet onbelangrijk: de omgeving moet je lekker vinden ruiken. Het is niet de bedoeling dat jij met een onaangename walm mensen bedwelmt. Natuurlijk, parfum draag je in eerste instantie voor jezelf maar ook voor een ander. En met die ander bedoel ik niet jan en alleman. Maar het is fijn als mijn partner mij lekker vindt ruiken. Naar mezelf vindt ruiken. Want dat laatste is ook belangrijk, de geur moet bij je passen, het moet persoonlijk zijn.”

Toekomstplannen?
“We doen alles stap voor stap. Natuurlijk kunnen we uitbreiden met geurkaarsen en andere producten maar het productieproces neemt veel tijd in beslag. Onze focus ligt bij kwaliteit niet bij kwantiteit. Maar we zijn al een tijdje bezig met een aantal nieuwe geuren! Dus stilzitten? Nou nee. Mijn grootste wens? In de toekomst zelf alle ingrediënten verzamelen en wie weet ook zelf verbouwen.”

Frances in drie woorden
“Eerlijk, nieuwsgierig en ingewikkeld… dat laatste geldt voor deze vraag maar ook voor mij!”

Fotocredits: AfterDRK & Ganbaroo