Drinken is zéker wel ergens goed voor

Door mijn werk spendeer ik ongeveer 80% van mijn tijd in de wereld van jonge entrepreneurs, duurzame pioniers en geniale ideeën. Vandaag deel ik het verhaal achter Lemonaid & ChariTea met jullie: een merk (met slogan waar velen zich in kunnen vinden) dat opereert in naam van duurzaamheid en het nieuwe sociaal ondernemen.

Winter 2008. De vrienden Jakob Berndt, Paul Bethke en Felix Langguth vragen zich af waarom er nog geen fair soft drinks bestaan en dus beginnen de mannen te experimenteren in een klein keukentje met verschillende soorten thee, versgeperst vruchtensap, agave diksap en suiker. Net als de Beatles groeien Lemonaid & ChariTea op in St. Pauli, een bohemian en levendige wijk in Hamburg.

The Lemonaid Three

Waarom drinken helpt
Lemonaid & ChariTea pionieren op het gebied van sociaal ondernemen en nemen tegelijkertijd de huidige frisdrankmarkt op de schop. Van elke fles die verkocht wordt gaat vijf cent naar de Lemonaid & ChariTea foundation. Dit geld wordt vervolgens opnieuw geïnvesteerd in de regio’s van de lokale boerengemeenschappen waar de ingrediënten van Lemonaid & ChariTea vandaan komen. Vandaar: drinken helpt.

De vrienden kwamen op het idee om het hierboven beschreven social drinking network op te zetten door zelf soft drinks op de markt te brengen in 2008 – een economisch behoorlijke instabiele tijd om te gaan ondernemen. Banken vielen uiteen, het consumentenvertrouwen zakte af naar een all time low en tóch waren Jakob, Paul en Felix dusdanig overtuigd van hun idee dat ze ervoor gingen. Op zoek naar de beste eerlijk geproduceerde ingrediënten daalden de mannen af naar Paraguay. Daar zagen ze met eigen ogen met hoeveel passie en liefde de boeren voor hun producten zorgden.

Jakob Berndt

“De laatste keer dat ik afreisde naar Paraguay heb ik voor onze producenten wat flessen meegenomen zodat ze konden proeven waar hun rietsuiker voor wordt gebruikt. Ze geloofden niet dat er überhaupt suiker erin zat, omdat het naar hun idee niet zoet genoeg was.” – Jakob Berndt, co-founder Lemonaid & ChariTea

Fair trade: nog niet fair genoeg
Het is voor de vrienden vanaf het begin niet meer dan vanzelfsprekend geweest om een eerlijke prijs te betalen voor de ingrediënten van hun soft drinks. Maar fair trade alleen is niet fair genoeg en vandaar dat de Lemonaid & ChariTea foundation is opgezet. De focus heeft altijd gelegen op het financieel ondersteunen van sociale projecten vanuit de opbrengsten van de soft drinks. Het creëren van langdurige watervoorziening voor zelfstandige Rooibos telers in Noord Kaap, Zuid-Afrika is een goed voorbeeld van een van deze projecten.

Sugarcane Farmer

Resultaat
De boeren zijn een essentieel onderdeel van de Lemonaid familie geworden. Zo belangrijk zelfs dat het team elk jaar naar haar producenten afreist om te leren oogsten (en hierbij te helpen) en om verhalen en ervaringen uit te wisselen, met als doel om de lekkerste eerlijke limonade te blijven maken. En met succes. Ondertussen heeft het merk al meer dan €1.200.000,- in sociale projecten kunnen investeren.

Naast dat de soft drinks bijdragen aan een betere en sociale wereld zijn ze ook nog eens enorm lekker en lenen ze zich perfect voor het maken van cocktails. Wanna try? Hier vind je de recepten.

Lees ook: 5 manieren om je productiviteit vandaag te vergroten.