Interview: Pien Goderie maakt tijd voor Enfait

Sinds een paar weken prijkt er een beeldschoon Rosefield horloge om onze pols. Stijlvol en veelzijdig, klassiek doch modern. Wij vroegen ons af, wie is het meesterbrein achter dit jonge horlogemerk? Pien Goderie dus, daar kwamen we snel genoeg achter. Tijd voor een interview dachten wij!

Knappe horloges hoor! Hoe kwam je op het idee?
“Om te beginnen ben ik opgegroeid met een vader in de juwelenbranche. Met hem ben ik altijd naar beurzen gegaan – erg leuk – hierdoor is ook mijn passie voor sieraden ontstaan. Als je daar op een gegeven moment wat mee wilt gaan doen, ga je nadenken. Er is al zoveel moois, hoe kan ik me nu nog onderscheiden op die markt? Na wat veldwerk, maar vooral door m’n gevoel te volgen kwam ik uit bij horloges.”

Met de paplepel ingegoten
“Nou nee, ik heb nooit van kleins af aan gedacht ik ga iets met horloges doen. Ik heb jaren iets anders gedaan, totdat het alsnog ging kriebelen. En dan zijn de contacten die je hebt wel handig.”

Waarom dan horloges?
“Er zijn veel horloges die óf vrij duur zijn, of je gaat naar de goedkopere exemplaren. Die goedkope exemplaren hebben vaak meteen een minder luxe uitstraling. Er zit bijna niks tussenin. Voor mij een kans, dus toen ben ik gaan nadenken. Uiteindelijk werd ons doel: betaalbare, stijlvolle en kwalitatieve horloges ontwerpen die dicht bij mijzelf staan, maar bovenal mooi zijn om de pols van een ander.”

Vertel eens over de naam Rosefield
“Rosefield is een knipoog naar Amsterdam en New York, naar de banden in het verleden en naar president Franklin Roosevelt. We wonen zelf al jaren in Amsterdam en zijn stiekem een beetje verliefd op de stad, maar ook op New York. Het zijn beide vrije grote steden met een eigen karakter, dat inspireert ons.”

NY en Amsterdam, waar haal je nog meer inspiratie vandaan voor jullie merk?
“We kijken veel om ons heen, zo komen we vanzelf op ideeën. Wat ik fijn vind is de veelzijdigheid van onze horloges: je kunt de bandjes verwisselen. Hierdoor gaan ze langer mee! Duurzaamheid is zeg maar ook een ding.”

Ik zeg ‘jullie’ merk
Yes! Mijn vriend zag mijn idee wel zitten dus doen we het nu samen. We vullen elkaar perfect aan! Ik ben meer van de creatieve kant en Christiaan neemt het commerciële gedeelte voor zijn rekening.”

Omschrijf eens de typische Rosefield vrouw
“Het merk is echt gericht op de fashionable lady. Een horloge is meer dan een handige gadget om de tijd op af te lezen. Het is een sieraad om je pols. Als je wilt weten hoe laat het is, kun je ook op je telefoon kijken. De liefhebster van onze horloges is er een met gevoel voor stijl, het type vrouw dat op zoek gaat naar winkels met iets meer klasse.”

Meest bijzondere horloge?
“Ik zit middenin de horlogewereld en toch heb ik niet per se één merk dat ik nog graag zou willen hebben.”

Wat betekent tijd voor jou?
“Tijd in het leven? We zijn apetrots op wat we hebben neergezet. Ik bedoel: we zijn nog maar net op de markt en de horloges gaan nu al als zoete broodjes over de toonbank. Je hebt een lange adem nodig om iets op te bouwen en dat hebben we. Natuurlijk hoop ik nu dat we een internationaal horlogemerk worden dat zich blijft ontwikkelen. Maar – knipoog – de tijd zal het leren.”

Maak jij de horloges zelf?
“nee, maar ik ontwerp de horloges wel zelf. Ik ben het creatieve brein en bedenk de collecties. Het uurwerk is Japans, de bandjes zijn van Italiaans leer en de productie vind plaats in Azië. Dat verloopt allemaal op rolletjes.”

Is een horloge je favoriete accessoire?
“Nee, ik vind alle frutsels leuk. Een ketting, armband of ring maken mij net zo blij.”

Memorabel moment
“Het eerste sample dat binnen komt. Als je het eerste horloge na hard werken eindelijk vast hebt is dat heel cool. Dan pas gaat het écht beginnen.”

Het beste wat je de afgelopen jaren geleerd hebt
“Je moet doorgaan. Doorzettingsvermogen is het toverwoord, echt niet alles is leuk. Je moet door fases heen die minder leuk zijn en soms is dat pittig. Maar de successen die je behaalt maken dat allemaal weer goed. En het allerbelangrijkste: je moet in jezelf en in je product geloven. Dat straal je uit. Als het geloof er niet is kom je er nooit. Ik ben er 100% van overtuigd dat mijn plannen lukken. Met die overtuiging kun je je werk pas goed doen.

Pien in drie woorden
“Doorzetter, vrolijk en empatisch.”

Lees ook het interview met model en makelaar Evelyne Verpaalen, die op dit moment in NY vertoeft.