TOMS, schoenen waarmee eerste stappen worden gezet

Met de dag worden we ons bewuster van wat we in onze mond stoppen, met welke sprays we ons huis spik en span maken, welke smeersels we op onze toet smeren et cetera, et cetera. Nu is er alleen één ding waar we vaak (nog) niet bij stilstaan – letterlijk en figuurlijk niet – en dat is ons schoeisel. Incoming… schoenenlabel TOMS! Zij zetten al járen hun beste beentje voor om de wereld stap voor stap knapper te maken. 

Al bladerend door een tijdschrift viel het oog van yours truly halverwege de zomer op een snoepje van een badstofslipper met streepjesmotief. Het bleek de op een marshmallow-geïnspireerde Mallow van TOMS te zijn. Hè fijn, ze hadden ‘m nog (en nog steeds)! En wat bleek? Ze hadden nog zóveel andere leuke muiltjes. Van de tijdloze instapper Alpargata tot laarzen, sneakers en plateauzolen. Knaps voor volwassenen, knaps voor koters. Voor de (na)zomer tot de winter.

TOMS TOMS schoenenEen merk waarvan we wisten dat ze oog voor de medemens hadden, maar niet wisten dat het zó’n trendy en tegelijkertijd o zo tijdloze collectie heeft én duurzaam bezig is… dat verdient een online podiumplekkie!

TOMS loves Oprah Winfrey’tjes: Jij ’n paar, zij ’n paar

TOMS dus. De schoenmakers die al in 2006 het ‘one for one’-model uitvonden: voor elk paar schoenen dat wordt verkocht, wordt iemand aan de andere kant van de wereld met een paar verblijdt. Anno nu hebben veel merken hun voorbeeld gevolgd. Hulde! Vanaf dag één zijn ze op deze aarde om goed te doen voor anderen, om andermans leven te verbeteren en daar zijn ze nog langer niet, ‘nog langer niet’ mee klaar.

Na pak ‘m beet 17 jaar staat de teller op meer dan 100.000.000 gegeven paar schoenen wereldwijd! Inmiddels is hun impactvolle donatiemodel geëvolueerd. Hun kracht zit ‘m niet langer in het doneren van schoenen, vinden ze zelf. Waar wel in? In psychologische zorg. Zo doneren ze nu maar liefst 1/3 van hun winst aan sociale initiatieven die zich inzetten voor het verbeteren van mentale gezondheid. Helaas blijkt dat namelijk hard nodig met jaarlijks één op de vijf mensen die met mentale challenges te kampen heeft. TOMS vindt dat iedereen lekker in z’n vel moet kunnen zitten. Want zit je dat én sta je sterk in je schoenen, dan kan iedereen z’n dagdromen realiseren!

TOMS herfst TOMS

Wear TOMS. WEAR GOOD.

En TOMS tovert meer goodness uit de hoge hoed. Want het schoenen- en lifestylemerk dat zoveel goeds voor mensen doet, doet net zoveel goeds voor de planeet. Meer en meer producten zijn namelijk ontworpen met onze aarde in gedachten. Noem ze gerust een volwassen duurzaam merk. Zo produceren ze hun schoenen zo eco-oké mogelijk (in 2025 willen ze alles van 100% duurzaam katoen maken, ze werken met vegan leer, zijn vies van chemicaliën etc), hebben ze een B Corp-certificering (dan voldoe je aan de allerhoogste normen op sociaal en milieuvlak) en zijn ze continu in de weer om verder te vergroenen. Goed bezig!

Nieuwe schoenen voor de herfst (of daarna) nodig? Surf naar TOMS, want hun nieuwe herfstcollectie staat online!