Een tête-à-tête met de charmante parfumeur Erwin Creed

We gaan terug in de tijd, naar 1760 om precies te zijn. Het jaar waarin de Franse revolutie nog niet eens plaats had gevonden, het jaar waarin ‘The House of Creed’ is opgericht door James Henry Creed. Inmiddels zijn we zeven generaties verder waarin de unieke tradities over gaan van vader op zoon. Nog steeds creëert ‘The House of Creed’ unieke niche parfums met een klassieke twist. En vandaag klets ik met de Franse gentleman Erwin Creed die de hele wereld over reist op zoek naar exclusieve essences om de familietraditie voort te zetten.

Erwin is al vijf jaar niet in Amsterdam geweest, hij vind het een geweldige stad maar alles loopt hier op rolletjes. Vroeger bezocht hij onze hoofdstad regelmatig met vrienden maar sinds hij met z’n vak bezig is vindt hij het een uitdaging om plekken te bezoeken waar de dingen minder goed geregeld zijn. Daar zit voor hem de uitdaging, in het ingewikkelde. Hij noemt zichzelf dan ook een tikkeltje gecompliceerd. Dat zou je niet zeggen want tegenover mij zit een charmante en spraakzame man.

Hoe is het om is de zevende generatie parfumeur te zijn? Nooit iets anders willen doen?
“Toen ik jong was wilde ik formule 1 coureur worden, ik houd van competitie. Stukje bij beetje ben ik gepassioneerd geraakt door de kunst van parfum en Creed was destijds al een uniek niche brand waar er niet nog veel van waren. Stap voor stap ben ik de parfum-industrie gaan verkennen en mijn vader gaf me steeds meer verantwoordelijkheid. Iets wat ik erg kan waarderen want hoe fijn is het om ’s ochtends wakker te worden en met je eigen ding bezig te zijn? Daar komt nog eens bij dat geen dag hetzelfde is. Ik reis, zie veel van de wereld en ben altijd aan het ontdekken.”

Je grootste inspiratiebron is:
“M’n vader. Hij is meesterparfumeur en het is een eer om het vak van hem te mogen leren. Mijn vader is een echte artiest en mijn ultieme inspiratiebron! Al geeft hij me tegenwoordig iets te vaak complimenten… ik houd niet zo van complimenten.”

Niet?
“Nee. Het is mijn doel om kritiek te verzamelen. Want juist kritiek zorgt ervoor dat je jezelf kunt verbeteren. In dat opzicht ben ik een enorme streber..”

En wat heeft dat je al gebracht?
“Nog niet zo lang geleden was het stukken ingewikkelder om een niche parfum aan de man te brengen. Bekende warenhuizen kozen voor grote gevestigde namen en als niche merk kwam je daar no way tussen. De tijden zijn veranderd en inmiddels staan zelfs de grootste warenhuizen te springen om minder bekende, unieke merken met een verhaal.”

Uniek. Dat zijn jullie zeker, ik geloof dat jullie parfum nog op dezelfde manier maken als 250 jaar geleden? “Ja. We besteden veel aandacht aan het productieproces, de ambacht mag daarin niet verloren gaan en we willen niet zoals veel merken vercommercialiseren. We kiezen kwaliteit boven kwantiteit en ondanks dat we met de tijd meegaan, blijven we de normen en waarden van The House of Creed trouw.”

Aha… vandaar dat het Britse Koningshuis nog steeds verzot is op jullie parfum
“We zijn ooit begonnen in London en in 1769 creëerde James Henry Creed speciaal een parfum voor het Britse koningshuis. Koningin Elisabeth was weg van onze luxueuze geuren en we werden hofleverancier. Ook de rich and famous vinden Creed lekker rieken. Zo kunnen we Brigitte Bardot, Grace Kelly en Madonna tot onze schare fans rekenen.”

Van welke geur ben je zelf fan?
“Hoe zal ik het zeggen: Creed is mijn baby. Ik kan geen favoriet kiezen en draag iedere dag een ander parfum. Áls ik al parfum draag… want op de meeste dagen gebruik ik alleen deodorant. Ik draag geen parfum om lekker te ruiken, als ik parfum op spray is het om er van te leren. Om geuren verder door te ontwikkelen.”

Zijn er geuren die je afschuwelijk vindt ruiken?
“Mhhh.. een lastige vraag. Er zijn geuren die ik minder lekker vind ruiken terwijl ik er wel mee moet werken. Nare geuren bestaan niet, misschien vind ik een geur niet lekker maar júist dan wil ik ermee aan de slag. Ik ruik geuren als een artiest en probeer ze te begrijpen want ik moet er toch iets moois mee creëren.”

Eigenlijk ben je altijd aan het creëren…
“En dat kost tijd. Soms wel twee jaar… we lanceren het parfum pas als we helemaal tevreden zijn. Een voorbeeld: ‘Love in white’ zou op de markt komen, het reclame materiaal was klaar maar het parfum nog niet. In verschillende etalages waren grote witte posters van ‘Love in White’ te zien, maar het parfum liet nog op zich wachten. Dat is dan jammer maar het zou pas echt erg zijn als we een product lanceren waar we zelf niet achter staan.”

Het creëren van parfum gaat langzaam maar ik heb begrepen dat jij ook snelle dingen doet? Racen bijvoorbeeld… dat is nogal een contrast
“Racen is mijn hobby, ik zoek competitie op. Als ik aan het racen ben maak ik mijn hoofd leeg en dat is af en toe nodig. Creed is een familiebedrijf, we proberen er wel eens niet over te praten maar dat is lastig. In m’n hoofd ben ik de hele dag met mijn bedrijf bezig en juist omdat het een familiebedrijf is moet ik mezelf bewijzen. Over bepaalde dingen denk ik nu eenmaal anders dan mijn vader en ik wil dingen op mijn eigen manier doen. Daar moet ik voor vechten maar dat wordt uiteindelijk ook gewaardeerd.”

Hoe omschrijf je jezelf in drie woorden?
“Gecompliceerd, passioneel en erg kritisch.”

Maar kritiek is goed…
“Je hebt kritiek nodig om jezelf te ontwikkelen, opbouwende kritiek. Het helpt me om te vernieuwen en om nieuwe geuren te creëren.”

Creed Aventus for her

En dat is maar goed ook want inmiddels is de nieuwste geur Aventus te koop bij Skins Cosmetics. Deze krachtige, fruitige-frisse geur opent met de topnoten patchoeli, groene appel uit Egypte, bergamot, citroen, roze peper en viooltjes. Het hart wordt gevormd door Mysore, sandelhout uit India, Bulgaarse en Turkse roos, musk en storax. In de basis liggen perzik, zwarte bes, sering, ylang, ylang en amber als een olfacatief sieraad op de huid. Het is een bijzondere geur voor de bruisende vrouw die oneindig veel mogelijkheden ziet.

Aventus For Her, €145 Creed

Lees ook: Otentic nam ons mee naar Grasse.