Sale is on! En daar is niet iedereen blij mee

Schreef ik vorige week nog doodleuk dat ik niet zo hield van online shoppen; nog amper op enter gedrukt om het stuk te versturen en ik stuit op een artikel. Hoe toevallig. Dit artikel laat juist precies de andere kant zien en belicht vooral waarom het wél fijn is om online te shoppen. Sterker nog: bijna een kwart van de jongeren ziet het hele fenomeen winkelstraat liever verdwijnen. Met name drukke kassarijen en opdringerig personeel zou hiermee te maken hebben. Interesting! Laat het nu nét sale zijn!

Tweede kerstdag: een beroemde maar ook beruchte dag. Net als black friday, overgewaaid uit Amerika (of course. Het draait deze dag namelijk om: sales, sales en nog eens sales. Yes! Dat willen we natuurlijk! Maar wat vinden we van de daarmee gepaard gaande drukte? Het lijkt alsof mensen massaal hun knusse huiskamer met versierde kerstboom ontvluchten om in de stad hun slag te slaan. Parkeergarages zijn vol. Vervolgens verplaats je je schuifelend door de winkelstraten en verblijf je in elke winkel op z’n minst een uur in verband met de giga rijen.

De sale zou weleens een grote aanstichter kunnen zijn van de hele overgang van het in real life winkelen naar alleen nog maar online shoppen. Op filmpjes is te zien dat hysterische Amerikaanse vrouwen (ook mannen by the way) elkaar overhoop rennen en zelfs een vuistslag niet schuwen om als eerste bij “hun” rekje te zijn. Nu zie ik dit soort taferelen eigenlijk niet zo snel in Nederland gebeuren, maar toch. Prettig is anders. Het is toch veel gemütlicher om je dezer dagen voor de open haard te nestelen? Als je dan toch per se een koopje wilt scoren, ook online shops hebben sale. Weliswaar niet met de hysterie van de filmpjes en er is natuurlijk geen wachtrij. Dát vinden we fijn!

Er valt, kortom, veel over de sale die in volle gang is te zeggen. En natuurlijk speelt’ óók je leeftijd een zekere rol bij hoe je aankijkt tegen drukke taferelen in de stad. Shop jij graag in de sale?