Voormalig model Maxime Heinsbroek is als vrouw pioneer in haar vakgebied én programeert

Maxime Heinsbroek van Twntytwo laat een indruk achter met haar werk. Als voormalig model heeft ze met haar gevoel voor mode en esthetiek een collaboratieve studio gespecialiseerd in webdesign, development & visual branding opgezet. Met succes! Zo heeft ze onder andere de websites van Amsterdam Fashion Week, Salon Heleen Hülsmann, La Tribeau & Carelli ontworpen. 

Haar signature is een magazine-achtige aanpak en volledig maatwerk, juist in een tijdperk van AI-templates. Love it! Want in een snelle wereld is juist die authenticiteit en persoonlijke touch zo belangrijk. Met Enfait deelt Maxime Heinsbroek in de rubriek carrière hoe haar avontuur is begonnen.

Maxime Heinsbroek over ondernemen

Geen geheimen, maar echte verhalen.

Hoe ben je Twntytwo gestart?

“Ik studeerde design en merkte dat er een gat zat: er waren esthetische merken, maar weinig die de vertaling naar digitaal echt goed maakten. Met mijn bèta-achtergrond ben ik beide talen gaan leren, design en code, zodat ik ze kon samenbrengen. Ondertussen werkte ik als model om ervaring op te doen en genoeg te verdienen om uiteindelijk voor mezelf te kunnen beginnen. Ik wist eigenlijk altijd al dat ik dit wilde, alleen hoe het precies vorm zou krijgen, dat ontdekte ik gaandeweg.”

Onderneem je vanuit passie of voor het geld?

“Passie, passie, passie! Toen ik begon, hoorde ik vaak, positief bedoeld, “straks heb je een agency met honderd man in dienst”. Maar ik dacht meteen: hmm… dat past niet bij mij. Zo kwam ik uit op het woord ‘boutique’. Ik wil het klein houden, zodat het ambachtelijk en persoonlijk blijft. Het mag groeien, maar alleen als het klopt. Niet om het groeien zelf.”

Stel, je wil een merk sterk in de markt zetten, waar kan jij bij helpen?

“Wij maken een merk online tastbaar. Van visuele branding tot een website die het verhaal en de stijl versterkt. Altijd custom, zodat het uniek is. Gebruiksvriendelijke platforms die er esthetisch uitspringen en meteen laten zien waar een merk voor staat. Vooral voor fashion, kunst, interieur en wellness, bedrijven die vaak niet heel technisch zijn, maar wél een sterk oog hebben voor esthetiek.”

Meer verhalen zoals deze van Maxime Heinsbroek lezen? Lees ook het verhaal van Angelina van Twist.

Wat heb je hiervoor gedaan?

“Ik heb design gestudeerd en wist al snel dat ik dit pad wilde volgen. Programmeren kwam later, zodat ik alle kanten van het vak begreep en extra skills had. Ik wilde een eigen signatuur neerzetten en werken met klanten die passen bij mijn visie. En stiekem vond ik het ook een extra drive om dit als vrouw te doen, je ziet er nog niet veel in deze wereld.”

Hoe ben je in dit vak gerold, welke opleiding of cursussen hielpen je?

“Ik deed Communicatie en Multimedia Design, met extra vakken in programmeren en filosofie (ander verhaal, maar dat helpt me zeker in ondernemen). Tegelijkertijd gaat dit vak zó snel dat je vooral veel zelf moet leren en gewoon moet dóen. Er zijn duizenden cursussen, maar het echte leren zit in experimenteren.”

Welke passies heb je nog meer?

“Naast design en ondernemen ben ik altijd bezig met kunst, interieur, mode en reizen. Dat inspireert me, omdat ik trends en esthetiek uit verschillende werelden kan combineren. Van fashionshows tot culturele reizen in Japan. Reizen houdt mijn visie fris, open en werelds.”

Wat zijn je grootste dromen?

“Mijn droom is om Twntytwo verder uit te bouwen tot een internationale creatieve studio. Een collectief van talenten waarin ik zelf de creatieve richting bepaal. En daarnaast meer doen voor de community. Er zijn nog weinig plekken waar freelancers in mijn vak echt verder komen. Events organiseren om mensen te verbinden lijkt me geweldig!”

Heb je een valkuil?

“Ik wil vaak alles tegelijk en ben geneigd om te veel zelf te doen. Uit perfectionisme: een klant is tevreden, maar ik zie dat het beter kan, en dan ga ik door… Ik leer steeds meer om te delegeren en om op mijn team te vertrouwen.”

Op welke manier denk je dat je als ondernemer verder komt?

“Door keuzes te maken en grenzen te stellen. Focus houden, maar ook openstaan voor samenwerkingen. En mezelf blijven uitdagen, creatief én zakelijk.”

De ontwikkelingen op gebied van AI gaan zó snel, wat is typisch Maxime Heinsbroek om deze bij te benen?

“Ik vind AI heel interessant en gebruik het zeker, bijvoorbeeld voor research en inspiratie, maar ook om processen slimmer te maken. Voor Twntytwo ligt het ‘gevaar’ van AI eigenlijk wat verder weg. Alles wat ik maak is custommade en vraagt dus om een menselijke touch. Voor template-bedrijven kan AI lastig zijn, maar voor ons is het juist nuttig: code schrijven gaat sneller en processen die vroeger veel tijd kostten, lopen nu efficiënter.”

Wil jij net als Maxime Heinsbroek jouw verhaal delen en anderen inspireren? Mail naar contact@enfait.nl 

Een business beginnen in designer vintage, Marlies deed het en deelt hoe