Waarom je LinkedIn profiel ook toe is aan een lenteschoonmaak

De lente is bijna voorbij en waarschijnlijk heb jij de grote schoonmaak er al op zitten. Reden genoeg om door te pakken want wist je dat je veel meer uit je LinkedIn profiel haalt als deze er ook fris uitziet? Een standaard headline met ‘consultant’ of gebruik je standaard woorden als gedreven, creatief en gepassioneerd om jezelf te omschrijven op je profiel schijnen in jouw nadeel te werken.

Is LinkedIn bedoeld als tool voor professionele en persoonlijke groei? Dan is het hoog tijd om er eens de bezem door te halen. Doe je ook mee aan de grote LinkedIn voorjaarsschoonmaak? Met deze tips is jouw online profiel in no time weer spik en span.

Gebruik recente foto’s op LinkedIn

LinkedIn is een zakelijk platform, houd je foto daarom ook professioneel. Steeds meer mensen kiezen zelfs voor een fotoshoot met fotograaf om goed voor de dag te komen. Het is een kleine investering, maar met z’on prachtige plaat van jezelf kom je nog eens ergens.  Zorg voor een foto waarop je lacht en recht in de camera kijkt. Dat schept vertrouwen.

Jouw headline = jouw merk

Zie jouw LinkedIn profiel als de etalage van jouw eigen winkel, die laat zien wat jij allemaal te bieden hebt. Jouw headline is jouw handelsmerk, dus hoe origineler en opvallender, hoe beter! Op LinkedIn zijn er bijvoorbeeld meer dan 300.000 Nederlandse ‘consultants’ actief. Met de headline ‘consultant’ maak je dus niet het verschil. Durf op te vallen en vat in één zin samen wat jou uniek maakt. Een mooie headline vind ik: bewonderen in plaats van benijden zorgt voor persoonlijke groei.

Verboden woorden

De woorden ‘creatief’, ‘gedreven’ en ‘strategisch’ zijn gekroond tot meest gebruikte woorden in de profielen van Nederlandse LinkedIn gebruikers. Bedenk dat je online profiel méér is dan een papieren cv. Wees dus origineel en vermijd de ‘standaard’. In plaats van het plaatsen van een algemene tekst, kan je ook persoonlijke video’s, blogs en presentaties toevoegen die laten zien wat je in je mars hebt.

Wees kritisch op je vaardigheden

Vul alleen dingen in waar je echt goed in bent en die je nodig hebt voor het werk dat je graag zou willen doen. Strooien met onnodige vaardigheden, maakt een profiel onoverzichtelijker. Terwijl je juist wil dat mensen die jouw zien, in een oogopslag weten wat jij in huis hebt.

50 is the magic number

Er is een ‘magisch’ aantal connecties, namelijk 50. Met 50 relevante connecties kun je al het beste uit je LinkedIn profiel halen. Linken enkel om het aantal connecties te verhogen, voegt geen waarde toe. De kwaliteit van je contacten is vele malen belangrijker dan de hoeveelheid. Kijk daarom kritisch naar connecties die je verder kunnen helpen in de branche die voor jou relevant is.

Deel relevante updates

Nu je jouw profiel hebt onderworpen aan een grote schoonmaak, zou het zonde zijn om er vervolgens niet meer naar om te kijken. Blijf je LinkedIn profiel dus regelmatig updaten. Die toffe nieuwe baan zet je er natuurlijk meteen op, maar denk ook aan een cursus die je onlangs hebt gevolgd of het vrijwilligerswerk dat je in de zomervakantie hebt gedaan. Of misschien heb je een mooie publicatie ergens gekregen of een ingewikkeld project afgerond. Je netwerk ziet deze updates ook en zo blijf je bij hen op de radar…wie weet wat je er nog eens uithaalt!

Lees ook het interview met powerbabe Anoek Eckhardt.