Interview: José Woldring is nog maar 29 jaar jong en beter bekend als The Media Nanny
Ik denk dat veel vrouwen in de schoenen van José willen staan: negenentwintig en een carrière waar je u tegen zegt. José is eigenaresse van The Media Nanny, een bedrijf dat floreert in de PR van internationale artiesten. Parels onder haar hoede zijn Martin Garrix, Disclosure, Hardwell en David Guetta – zeg maar gerust: de grootste. Maar ook met minder bekende talenten timmert ze aan de weg naar succes.
En dat lukt bijna altijd… hoe komt dat?
“Ik denk dat dat komt omdat wij altijd met veel passie en voor de volle 100% ergens voor gaan. Of het nu grote namen zijn, opkomende artiesten of jonge talenten, als we ergens voor gaan, dan gaan we ervoor. En als het lukt, krijg je daar alleen maar nog meer energie van om beter te presteren!”
Hoe kwam je op het idee om The Media Nanny op te richten?
“Het idee ontstond eigenlijk al tijdens mijn studie. Toen ik daarna bij een ander bedrijf werkte, werd ik verantwoordelijk voor de persaanvragen en social media. Ik merkte dat het me erg lag en ik werd door steeds meer artiesten gevraagd om dit voor hen op te pakken. Een KVK-inschrijving liet daarna niet lang op zich wachten; The Media Nanny was geboren.”
Waar komt de naam vandaan?
“Ik houd er van om onze artiesten te managen. Dat betekent niet alleen dat je interviews regelt maar je wilt ook dat hun haar goed zit en dat ze de juiste kleding dragen. Het is een totaalplaatje wat je creëert en dan lijkt soms wel een beetje alsof je een nanny bent.”
Omschrijf je gemiddelde werkdag
“Het toffe aan ons werk is dat we niet echt gemiddelde werkdagen hebben. We werken continu aan nieuwe projecten en met nieuwe mensen, dat maakt het veelzijdig en leuk. Daarnaast pitchen we aan de lopende band onze artiesten en hun releases bij uiteenlopende media. En ja, zo nu en dan reizen we met onze artiesten mee de wereld rond, wat absoluut geen straf is, maar… nog steeds hard werken.”
En je leukste werkdag ooit?
“Ook dit is écht lastig te beantwoorden, het ene moment zit ik op Ibiza met Martijn (Martin Garrix) en dat is natuurlijk een geweldig onderdeel van het werk. Maar de andere dag kunnen we met z’n allen op kantoor een hele avond doorwerken en ook dan hebben we het altijd super gezellig met elkaar.”
Met wie zou je het allerliefste samenwerken?
“Er zijn veel artiesten waar ik nog graag mee zou willen werken, we zijn nu vooral aan het kijken hoe we ons kunnen verbreden binnen de muziekwereld. Nieuwe muziekstijlen, meer evenementen en andere projecten. We hebben een lange tijd enorm veel met EDM artiesten gewerkt, maar inmiddels zijn we ook steeds vaker aan het werk met techno en house artiesten. Ook werken we bijvoorbeeld voor een groot Roemeens festival, dat hadden we hiervoor ook nog nooit gedaan. Voor de toekomst zou ik het wel heel leuk vinden om nog eens met een grote popster te mogen werken.”
Wat zijn jouw sterke kanten in het ondernemerschap?
“Ik ben erg flexibel en zorgzaam, iets wat goed past bij mijn eigen onderneming. En ik geef niet snel op.”
Hoe regel je interviews voor minder bekend talent?
“We hebben door de jaren heen een enorm netwerk opgebouwd door te werken met tal van grote artiesten, dat netwerk schrijven we ook aan als we werken met minder bekend talent. We hebben het voordeel dat de media ons kent en ze onze artiesten daardoor sneller een kans geven, dat helpt wel als je minder bekend bent.”
En hoe zit dat met social media, wat is het geheim? De juiste strategie?
“Tja, dat is het geheim van de smid!”
José in drie woorden
“Gronings, gepassioneerd, vrolijk.”
Waar sta jij over vijf jaar?
“Ik hoop dat we tegen die tijd verder gegroeid zijn in het buitenland. We zijn hard aan het werk om in Amerika en Engeland voeten aan de grond te krijgen. Dat staat tot nu toe nog in de kinderschoenen maar we hopen daar in de komende jaren wel te groeien. Ik zie mezelf over vijf jaar het liefst nog steeds op dezelfde manier met het team en de artiesten communiceren en werken.”
Lees ook: interview met Suzanne van Lena The Fashion Library.