Interview: met Jessica van BEAUTSY over producten zonder bullshitingrediënten

Jessica Schuddeboom is de oprichtster van BEAUTSY, een beautyshop geboren vanuit haar eigen zoektocht naar de juiste producten voor haar gevoelige huid. Ze vond dat het cleaner, gezonder en beter moest kunnen en duikelde knappe producten op zonder bullshitingrediënten. Wij blij, want alhoewel we steeds bewuster worden van de impact van producten op ons lichaam, is het aanbod van de betere natuurlijke cosmetica nog schaars.

Wanneer dacht jij: dit moet beter kunnen?
“Dat weet ik nog heel goed! Ik was samen met mijn vriend naar Hamburg verhuisd voor zijn werk en deed research naar een wondercrème voor mijn acne-gevoelige huid. Toen kwam ik terecht op een blog (www.jetskeultee.nl) dat me informatie gaf over cosmetische ingrediënten en m’n klomp brak. Ik was er al die jaren in de bullshit van wondermiddeltjes en dure crèmes getuind. Ik ben toen haar boek, dat net uit kwam, gaan lezen en zo is mijn research begonnen. Via Jetske Ultee wilde ik meer weten over cosmetische ingrediënten en zo ben ik uiteindelijk terecht gekomen bij Marieke Schutte, auteur van ‘Cosmetica feiten en fabels’ en de ‘lexicon van cosmetische ingrediënten.’ Ik begon de ingrediëntenlijsten te bekijken van mijn meest favoriete merken en zag dat ik voornamelijk parfum, alcohol, parabenen en andere rotzooi op mijn gezicht smeerde wat mijn huid juist niet hielp, maar alles erger maakte. Zonder dat ik daar erg in had. Ik kwam op een punt dat ik überhaupt niet meer wist wat mijn huid dan eigenlijk wel kon hebben. Daarnaast zijn ze in Duitsland sowieso een stuk verder qua bewustzijn dus heerst er ook een bewustere lifestyle.

Cosmetica kopen was tot dan toe altijd een feestje geweest, mijn geld geef ik het liefst uit aan mooie producten. Maar de producten die mijn huid wél kon hebben, zaten in übersaaie verpakkingen. Of ik moest het doen met DIY-recepten. Het haalde de vreugde een beetje weg. Toen ik mijn research voortzette, ontdekte ik in 2017 dat er in Amerika een hele beweging was ontstaan van gepassioneerde ondernemers die met hetzelfde strugglede en uit frustratie zelf een eigen merk waren begonnen. En guess what? Deze producten zagen er ook nog mooi uit! Ik was meteen getriggerd. Langzaam ontstond er een nieuwe movement van indie beautyproducten die bijna modisch werden. Een tegenbeweging binnen de gevestigde beautybranche en niet alleen dat, één die het ook nog eens beter maakt. Ik ben zelf altijd een rebel geweest en dacht: ik wil ook in Nederland meer duidelijkheid over ingrediënten en meer transparantie in deze markt. In Duitsland leven ze al langer een stuk bewuster dan in Nederland en het viel me op dat er binnen Nederland nog geen platform bestond waar je kon lezen en leren over ingrediënten in cosmetica. Ik voelde de behoefte om deze toffe merken die ik in Amerika had gespot een platform te geven. En te laten zien dat het anders kan: beter voor je huid, beter voor het milieu en leuk om te kopen. Gezond en beter hoeft niet saai te zijn.”

Je hebt een mode-achtergrond. Waarom lonkt beauty zo?
“Beauty is voor mij, naast mode, altijd een passie geweest. Vanwege mijn gevoelige huid ben ik altijd bezig geweest met verzorgingsproducten en beautyroutines. Ik realiseerde me, dat grote, gevestigde beautymerken niet mee bewogen met de bewustzijnstrend. De grote merken reageerden niet op de vraag van de consument naar bewustere keuzes, zoals betere en bewustere ingrediënten, maar ook op de vraag naar duidelijkheid en transparantie, materiaalgebruik en storytelling (commercials).” De gevestigde beautybranche bleef achter, door niet te luisteren naar de consument. De merken die al wél bewust bezig waren, speelden dan weer niet in op de vraag en trend van branding, storytelling en packaging: mooie, must-have producten die je worden aangeraden door vriendinnen en die je wilt hebben omdat ze ook nog een bewustere keuze zijn. Ik realiseerde me dat ik de bewustere beautybranche wilde moderniseren en deze branche een platform wilde geven. We leven in een tijd waarin we veel bewuster kopen, waarin we zelf onderzoek kunnen doen, bijvoorbeeld door middel van tutorials. We hebben niet meer iemand nodig die ons vertelt wat we nodig hebben en wat we willen. We maken als consument de keus wat we willen hebben en gaan daarnaar op zoek. Bewuste beautyproducten zijn nu een onderdeel van persoonlijke stijl, een manier om jezelf mee uit te drukken.”

Waar moet je als leek beginnen als je je badkamerkastje een make-over wilt geven?
“Ik vind het zelf zonde om alles zomaar weg te gooien, dus ik zou beginnen met het op maken van de producten die je nog hebt (als je er nog blij van wordt) en af te spreken dat je daarna een gezonde variant koopt. Ik vind het zelf erg belangrijk om een ‘schone’ deo te bezitten, omdat je oksels erg gevoelig zijn vanwege de aanwezige lymfeklieren. Deze organen zijn extra gevoelig voor het opnemen van slechte ingrediënten. Het leuke is dat je niet meer met een zoutstick aan de haal hoeft te gaan, er zijn echt prachtige merken op de markt zoals Agent Nateur en Soapwalla die een anti-transpirante en geur-werende, ofwel werkzame deodorant aanbieden. Na deodorant zou ik beginnen met een zonnebrand. Het is nu lente dus we gaan weer meer naar buiten en worden daarmee meer blootgesteld aan de zon. Het allerbelangrijkste anti-aging product is zonnebrand, dus óók in zwakke zon (in de winter, dus) is het belangrijk om je huid te beschermen tegen de zon. In sommige zonnebrand zit tot mijn verbazing een ingrediënt die je huid juist overgevoelig maakt voor licht! Dat is de wereld op zijn kop. Ik vind de Sun Prep van Hynt Beauty hemels. Hij smeert als een moisturizer, ruikt zomers (zonder parfum!) En het is een goede basis voor make-up. Een fijn product voor dagelijks gebruik. Over het algemeen geldt: Crèmes, deodorant, zonnebrand en bodylotion zijn producten die je echt laat intrekken in je huid en dat houdt in dat er een kans bestaat dat sommige ingrediënten via je poriën in je bloedbaan terecht kunnen komen.  Daarom is het juist zo belangrijk om deze producten schoon te hebben zodat er geen nare en slechte stoffen, zoals hormoonontregelaars of carginogene-ingrediënten in je lijf terechtkomen.”

beautsy
Hynt’s SUN PREP Broad Spectrum SPF25, €65 via BEAUTSY

Andere producten zoals douchegel of facewash was je direct van de huid af en hebben daardoor minder tijd om in de huid te trekken. Zij zijn daarom voor mij minder belangrijk als crèmes, deo, zonnebrand en bodylotion. Maar als je eenmaal begint kun je niet meer terug, naar mijn mening. Wist je bijvoorbeeld dat er in sommige douchegels, scrubs, shampoos en tandpasta minuscule stukjes plastic (microplastic) kunnen zitten die via je doucheputje in de oceaan terechtkomen? Ook niet nodig toch?  Tegenwoordig vind ik geparfumeerde zeep echt veel te sterk ruiken en sommige oude favorieten niet meer fijn op de huid voelen. Grappig hoe het werkt. Als ondernemer heb je veel verschillende taken.”

Wat vind jij het fijnste aan je vak?
“Ik houd van creativiteit, trends, styling en creëren. Wat ik super tof vind aan ondernemen is dat ik nu mijn eigen visie vorm kan geven. Om iets te kunnen doen waar je zelf 100% achter staat en in gelooft geeft heel veel energie. Het is tof om iets nieuws neer te zetten en langzaamaan te merken dat anderen het waarderen. Ik mag me bezighouden met het spotten van nieuwe merken, het researchen van trends, mijn eigen concept ontwikkelen, een eigen merk op zetten, maar ook styling, grafisch vormgeven en beautyproducten inkopen en verkopen. Ik mag eigenlijk alles doen wat ik leuk vind! Daarnaast vind ik het heel tof dat je als ondernemer alle petten op hebt. Dat houdt in dat je overal wat van af moet weten en dus een hoop leert. Ik groei als persoon bijna elke dag en ben er nog lang niet. Het allerleukst vind ik de afwisseling. De verantwoordelijkheid, en het feit dat je steeds weer nieuwe dingen leert. Maar vrijheid is misschien nog wel het belangrijkste. Het zoeken naar nieuwe producten voor BEAUTSY en het organiseren en het uitvoeren van (product)shoots zijn mijn lievelingswerkzaamheden.”

Je verkoopt zoveel mooie producten, wat is je favoriet?
“Oeh, lastig. Ik heb er meerdere en sta achter alles wat ik verkoop. Maar als ik er één moet kiezen, dan is het Agent Nateur, N3 deodorant. Ik ben fan van eigenlijk alles wat het merk heeft. Daarnaast is Merme mijn favoriete label. Ik vind het tof dat elk product uit enkel één ingrediënt bestaat, dat is nou echt clean. De Merme rose mist is echt een must-have.”

nateur deo
Agent Natuur N3 Deodorant, €22 via BEAUTSY

natuurlijke beauty
Merme’s facial antioxidant mist, €27 via BEAUTSY

Jessica in drie woorden
“Gepassioneerd, creatief, doelgericht”

Op welk gebied wil je nog iets groener worden, maar vind je lastig?
“Op het gebied van huishouden. Minder wasjes draaien, korter douchen en niet te vaak aan de knop van de verwarming draaien zijn zeker verbeterpuntjes. Vooral douchen – ik houd echt van douchen en warm water!”