In gesprek met PR talent Suzanne Klokke over beauty en je hart volgen

Suzanne Klokke heeft zo ongeveer de allerfijnste baan die wij ons kunnen bedenken. Ze doet de PR voor Skins Cosmetics, O&M haarproducten en Diptyque. Merken waar je u tegen zegt! Maar het belangrijkste is: ze doet wat ze het allerliefste doet! Want dat staat voor Suzanne voorop: werken voor merken of bedrijven waar ze affiniteit mee heeft.

Hoe ben je in de beauty PR gerold?
“Ik heb totaal geen PR opleiding, maar ben in Nottingham, Engeland afgestudeerd in commerciële economie. Op een gegeven moment moest ik stage lopen en kwam ik terecht bij TNO. Super tof! Ik mocht héél veel doen, en kon me helemaal uitleven. Maar dacht ook, dit gebeurt één keer maar nooit meer. Want ik schrijf heel graag, maar liever over een product waar ik écht affiniteit mee heb. Dat was destijds niet met papierpulp…

En wat vond je dan wel leuk?
“Na m’n afstuderen wilde ik iets doen met cosmetica. Dat heeft mij altijd getrokken, mijn eerste bijbaantje was bijvoorbeeld bij Elha cosmetics. Jep, ik was er vroeg bij! Na m’n afstuderen ben ik bij Herôme gaan werken – nagelverzorging -, hier heb ik heel veel geleerd en op een gegeven moment kwam er een marketingfunctie vrij. Geknipt voor mij, maar nog niet het einddoel. De  commercieel directeur tipte mij over een PR functie, dat leek haar wel wat voor mij. Zo ben ik erin gerold, en uiteindelijk ben ik bij een PR-bureau gaan werken. Hier nam ik cosmetica klanten onder mijn hoede. Op een gegevens moment kreeg ik merken waar ik minder mee affiniteit had in mijn portfolio. Zat ik toch weer met iets waar niet mijn hart niet ligt. En nét op dat moment tipte een collega mij over een vacature bij Skins Cosmetics, en zo is het eigenlijk gekomen.”

Jouw droombaan?
“Wat voor mij heel belangrijk is: de branche vind ik heel interessant. De ontwikkelingen, authentieke verhalen en natuurlijk de producten. Er wordt steeds weer wat nieuws verzonnen, dat is toch mooi?.”

Wat maakt Skins Cosmetics uniek?
“Allereerst natuurlijk de collectie; merken die nergens anders verkrijgbaar zijn, en die allemaal een bijzonder, uniek verhaal hebben. Ze zijn gecreëerd vanuit passie, familie geschiedenis, kortom met het hart en gedreven vanuit liefde en gevoel. Daarnaast kan ik me helemaal vinden in de filosofie van Skins, zij willen echt dat klanten met een product thuiskomen dat echt bij ze past. Ze gaan niet voor de quick sell. Vandaar de sample service – ook online! Probeer het product eerst! Met de geuren die Skins verkoopt gebeurt écht wat, een soort van dans op je huid die zich bij iedereen anders ontwikkelt. Geuren moeten bij je passen. Dat geldt overigens voor alle producten, wat bij de één goed werkt, is voor de ander minder geschikt. Juist het uitproberen van producten en de authenticiteit van de merken maken Skins Cosmetics sterk.”

Wat is jouw ochtendritueel?
“Lekker douchen! Daarna gebruik ik uiteraard een lekkere bodylotion. Ik ben, echt waar, verslaafd aan die van Estelle & Thild. De olie van Ren is ook amazing! Verder gebruik ik iedere dag gezichtsverzorging. De Frédéric Malle bodybutter smeer ik ook regelmatig op, dan heb je geen parfum meer nodig!”

En qua make-up?
“Wenkbrauwen, mascara, concealer en blush, dat zijn mijn basics.”

Jij gaat nooit de deur uit zonder…
“Mijn wenkbrauwen te doen… Goede wenkbrauwen zijn zó belangrijk!”

Hoe kies jij jouw parfum – zoveel keuze! 
“Dat is inderdaad moeilijk! Op dit moment kies ik Babel, een unisex parfum. In de zomer geeft dit parfum een soort koel, groen en fris gevoel, maar in de winter is de geur zachter op de huid. Als kasjmier. Oh, Ik heb zoveel favorieten! Diptyque creëert echt mooie dingen, Volutes bijvoorbeeld, deze geur is houterig en heel goed, en ik ben – like so many – ook gek op Byredo.”

babel

En voor mannen?
“Tacit van Aesop, en Byredo heeft Baudelaire, heerlijk voor s’ avonds. Maar ik vind het ook lekker als mijn man een cologne draagt, lekker uplifting.”

Wie is jouw stijlicoon?
“Audrey Hepburn is heel mooi. Haar looks geven haar karakter weer, heel bijzonder. Ze had bij Breakfast at Tiffany’s al highlights in haar donkere haar, en dan die pony.”

– Ik denk na. Dat is mij nooit opgevallen! –

“Het stijlicoon van deze tijd vind ik Alexa Chung, daar hou ik wel van. Niet teveel poespas, niet heel glamorous. Ik houd van het Franse chique.”

Heb jij een onverwachte beautytip?
“De wimperkrultang gebruiken… niet vergeten! Weet je, er zit trouwens écht verschil in wimperkrultangen. En ook niet onbelangrijk: make-up kwasten moet je wassen met milde shampoo, het liefst een keer per week, al vergeet ik dat ook wel eens!”

Hoe denk jij over duurzaamheid en beauty?
“Ik ben hier altijd bewust mee bezig geweest, maar niet heel streng. Als het kan kies ik voor biologische producten, ook toen deze nog moeilijk verkrijgbaar waren. Ook heb ik een tijdje geen suiker gegeten, dat was too much, vooral met kinderen! Af en toe heb je het gewoon nodig. Wat beauty betreft kies ik ook graag organic producten, zeker crèmes en lotions die je op de huid smeert kies ik zoveel mogelijk organic. De huid neemt alles op, dus ik probeer er echt op te letten. Soms lastig, omdat organic bodylotions en crèmes vaak dik zijn en minder goed intrekken. Maar de Estelle & Thild bodylotion waar ik het eerder over had is fantastisch gelukt! Heel licht, trekt super snel in, ruikt lekker en hydrateert hartstikke goed.”

Waar kunnen we op besparen?
“Shampoo. Ten eerste omdat je niet iedere dag je haren hoeft te wassen, ten tweede: als je investeert in een goede shampoo is het sowieso minder vaak nodig. Kwalitatieve shampoo bevat minder siliconen en sterke ontvetters, deze zorgen voor zwaar en vet haar. Logisch dat je dan in een vicieuze cirkel terecht komt, je wast je haar en het is meteen weer vet, zonde!”

Tips voor beauty-boeken die we écht moeten lezen?
“SKIN van Karen van Ede. Face Paint van Lisa Eldridge staat ook op de verlanglijst, al vind ik boeken over make-up zoals Facepaint meer inspirerend dan belerend. Als je wilt weten hoe je jezelf perfect mooi maakt, kun je je beter laten opmaken door een professional. Die leren je de kneepjes en geheimen van het vak. Anders is het met boeken over huidverzorging, daar leer je juist heel veel van. In zo’n boek zit enorm veel kennis.”

skin

Wat is het leukste aan jouw baan?
“Het contact met mensen, zowel met de gezichten achter verschillende merken als met de journalisten. Daar komt nog bij dat ik heel graag schrijf, dat vind ik echt heel leuk. De balans tussen het sociale en het creatieve maakt het zo fijn.”

Bijzondere trends die we kunnen verwachten?
Perfume layering, dit wil zeggen: meerdere geuren met elkaar combineren. Wordt al wel gedaan, maar mondjesmaat. In 2016 durven steeds meer mensen verschillende parfums te combineren. Dat kan heel goed met de parfums van Clean, de nieuwe lijn is ervoor gemaakt! Naast perfume layering is ook serum layering uit Azië over komen waaien. Dit wil zeggen dat we verschillende serums combineren om verschillende huid concerns aan te pakken; je huid gebruikt precies de ingrediënten die ze nodig heeft. Bijvoorbeeld een anti-aging serum én een serum dat hyperpigmentatie aanpakt.”

Noem 3 merken die jouw favoriet zijn
“Retrouve voor skincare, en mijn favoriete parfum? Oei! dat is bijna niet te doen! Dan kies ik toch voor de geuren van Diptyque. De cleanser en lichaamsscrub van dit merk zijn trouwens ook heel fijn. En O&M voor de haarverzorging!”

diptyque-volutes-fragrance

Hoe ontspan jij in jouw vrije tijd?
“Niet zo lang geleden was ik een weekend in Antwerpen, door de stad struinen en nieuwe dingen ontdekken. Heerlijk! Mensen kijken, winkels kijken en niks moet. Met de kinderen ga ik lekker naar de bossen of het strand, daar woon ik namelijk in de buurt!”

Suzanne in drie woorden:
“Positief, enthousiast, gepassioneerd.”

Nog ambitieuze doelen?
“Dat ik altijd iets met m’n hart blijf doen, vol overtuiging. Ik moet mijn werk leuk vinden en achter het product staan, als ik dat kan blijven doen is alles goed!”