Kijk uit dat je door Social Media geen machine wordt

In deze tijd gaat alles zo snel, waar wij nog zonder computer zijn opgegroeid is de nieuwe generatie versmolten met apparaten. Dit zorgt voor een hele andere manier van denken maar ook voor een andere werkelijkheid. Vooral op het gebied van Social Media kunnen we het een en ander leren. Ik las ergens dat Facebook net een supermarkt is. Iedereen gaat maar niet per se voor de lol.

Je komt een vriend of vriendin tegen en de buurvrouw. Je maakt een praatje en groet de caissière. Terwijl je zoekt wat je nodig hebt, kom je een hele hoop onverwachtse dingen tegen. Nieuwe producten, lekkernijen. En in het geval dat je boodschappen doet wanneer je honger hebt, ga je bergafwaarts in de supermarkt… je laadt alles in zonder dat dit bevredigend voelt. Het is het opvullen van een behoefte die ook door minder aankopen verzadigd kan worden. Iedereen heeft verlangens en behoefte aan intimiteit en een sociaal leven maar worden deze bevredigd op Social Media? Ik dacht het niet.

Soms is het scrollen door je tijdlijn hetzelfde als window-shopping, kijken, kijken en niks kopen. We zien wat iemand anders doet, hebben hier een oordeel over maar kunnen hier vervolgens niks mee. Dat kan toch geen voldoening geven? Het zal toch niet zo zijn dat je hier écht blij van wordt! Onze manier van denken en nieuwe vormen van interactie zorgen ervoor dat we steeds verder verwijderd raken van echte intimiteit, betekenisvolle gesprekken en het gevoel empathie. Om deze menselijke gevoelens niet kwijt te raken is het belangrijk om te begrijpen wat Social Media je wel of niet kan bieden. Er bestaan mensen die té veel verwachten van partijen als Facebook, Instagram en Twitter. Stel dat je gaat shoppen in de digitale winkel, wat heb je dan nodig?

Intimiteit
Ons hart wil gehoord en begrepen worden. Echt contact met mensen inspireert en geeft je een veilig gevoel. Het maakt ons ervan bewust dat we niet alleen zijn met onze struggles en overwinningen. Intimiteit zorgt voor geborgenheid. Online voel je dit niet.

Diepgaande gesprekken
Ons brein is gevuld met nieuwsgierigheid, het heeft een verlangen naar gerechtigheid en de waarheid. Deze perspectieven uitwisselen kun je het beste samen doen, een op een. Online ontstaat snel onbegrip.

Besef van tijd
In het echte leven maak je dingen bewuster mee, op Social Media kun je jezelf verliezen. Mensen verliezen het besef van tijd. Stel je spendeert uren op Instagram of Facebook, dan voel je je achteraf niet verzadigd. Terwijl wanneer je een uurtje koffie drinkt met een vriendin, ben je stukken gelukkiger. Het is een rare gewaarwording dat we zoveel tijd besteden aan ons digitale leven. Communicatie in deze digitale wereld is anders dan écht contact met mensen. Iedereen is onderdeel van een mooie dynamische cirkel met mensen. Inspirerend, liefdevol en echt. Contact met deze personen is zoveel waardevoller dan een like of een ander online contactmoment. Op Social Media vind je bepaalde dingen gewoon niet: en dat zijn waardevolle dingen zoals liefde en respect.

Laten we daarom meer tijd doorbrengen met mensen die er toe doen in plaats van bezig zijn met het opbouwen van een alter-ego op het internet. Het maakt niet uit wie je online bent! Jouw online plaatje hoeft niet te kloppen, als je in het echte leven maar luistert en gehoord wordt. Echte intimiteit vindt plaats in het moment, dichtbij met diepere gevoelens. Alleen op deze manier groeien relaties, niet online. Je wilt iemand horen ademen, ogen zien twinkelen en een lach tevoorschijn zien komen. Dit is heel wat anders dan een duimpje of een hartje op jouw beeldscherm zien verschijnen. Te veel tijd aan deze hartjes en duimpjes besteden leidt je af van het echte leven en dus van echte relaties. Als je op Facebook ziet dat iemand jarig is, kun je ook even bellen of langsgaan. Wanneer iemand z’n mening op Twitter deelt, kun je daar later in real life úren begripvol over discussiëren. En grapjes op Instastories zijn toch veel leuker als je daar samen om kunt lachen? Uitchecken, afrekenen en aandacht aan het hier en nu geven zijn veel waardevoller dan de online vluchtigheid.