Je huis opruimen creëert op een magische manier meer rust en ruimte

Je huis is de plek waar je het meeste tijd doorbrengt. Daarom steek je ziel en zaligheid in jouw eigen plek doormiddel van een lik verf, een mooi kleed en de juiste accessoires. Allemaal leuk maar minstens zo belangrijk is een opgeruimd huis. Je huis opruimen zorgt voor meer rust en ruimte in je leven. 

Niet alleen de grote lenteschoonmaak is een moment om de boel eens stevig aan te pakken, door het jaar heen opruimen is net zo effectief. Het opruimen – en met name weggooien – van spullen is een uitdaging. Wie bekend is met Marie Kondo weet dat opruimen in je huis betekent dat je ook iets opruimt in je leven. Loslaten is niet makkelijk maar het creëert ruimte. De meeste mensen beginnen dan ook echt grondig aan een opruimsessie als er een grote verandering plaatsvindt: een verhuizing, samenwoning, overlijden of de geboorte van een baby. Het verleden moet ruimte maken voor de toekomst.

Opruimen is heel persoonlijk

Wanneer je je verdiept in de Marie Kondo methode of in theorieën van andere opruim goeroe’s kom je erachter dat opruimen heel persoonlijk is. Iedereen heeft spullen waar een betekenis aan vastkleeft. Daardoor is het moeilijk om bepaalde spullen weg te gooien. Voor de een kan iets ‘rommel’ zijn terwijl het voor de ander van onschatbare waarde is. Daarom kun jij alleen zelf je eigen ‘rommel’ opruimen.

Geen minimalisme of maximalisme maar orde scheppen

Op-ruimen betekent niet dat je alles weg moet gooien, het betekent letterlijk ‘meer ruimte maken’. De een voelt zich prettiger omringt door spullen terwijl de ander zich fijner waant in een leeg huis. Uiteindelijk draait opruimen altijd om orde scheppen in de chaos. Daarvoor maakt het niet uit of je veel of weinig spullen hebt, als je maar overzicht creëert en je ontdoet van dingen waar je niet gelukkig van wordt. Houd daarbij in het hoofd dat je je niet krampachtig aan spullen vast kunt houden. Soms is het nodig om iets los te laten en er afstand van te nemen. De eerste stap bij opruimen is altijd bekijken wat je wel of juist niet wilt houden. Wanneer je afscheid hebt genomen van bepaalde spullen, ga je verder met het organiseren van de rest.

Wat bewaar je waar

Nu je weet wat je wilt houden, is het belangrijk dat alles een plek krijgt. Daar zijn ook regels voor. Zo horen alle spullen een eigen plek te krijgen waar ze ’thuis’ horen. Het grote verschil tussen opruimen en organiseren is dat je bij opruimen spullen weg doet en bij organiseren bepaald waar je de spullen gaat bewaren. Daarbij zou je het volgende in je achterhoofd kunnen houden:

  • Houd oppervlaktes zo leeg mogelijk, dit zijn geen plekken om iets te bewaren. Laat een tafel, keukenblad, badkamermeubels niet transformeren in een opbergplek voor spullen. Dit staat niet alleen rommelig maar het zorgt ook voor onrust.
  • Zorg dat alles een vaste plek krijgt. Op deze manier weet je waar iets hoort te liggen en is de kans minder groot dat de spullen rond gaan slingeren.
  • Plaats dezelfde soort spullen bij elkaar. In de keuken maak je ruimte voor de pannen en weer ergens anders zet je de borden samen in een kastje. Gereedschap berg je op in de schuur of bijkeuken en make-up in een dressoir op je slaapkamer of in de badkamerlade.
  • Maak gebruik van bakken, kistjes en andere tools om spullen te ordenen. Heus. Jouw sokken, lingerie of sieraden komen zo minder snel door elkaar te liggen en het ziet er netjes uit.
  • Werk met labels om overzicht te houden. Want als je eenmaal een systeem hebt bedacht om spullen te bewaren, dan wil je ze ook makkelijk terugvinden. Fijn al die schoenendozen met schoenen maar je wilt ze niet stuk voor stuk openen als je op zoek bent naar dat stel pumps. Dymo 450 labels helpen je om alle opbergdozen te voorzien van een naam. Georganiseerde mensen gaan erg goed om labels. Wist je dat je een labelmaker ook zelf aan kunt schaffen? Voor elke labelwriter zijn weer etiketten te koop zoals de dymo 11355 blanco etiketten. Via het apparaatje print je dan netjes de tekst en vervolgens plak je de sticker waar jij hem hebben wil.
  • Maak een plan van aanpak. Begin nooit ‘even’ met opruimen, de kans is groot dat je binnen een uurtje alweer klaar bent en nog niks gedaan krijgt. Plan van te voren een tijdsbestek in en houd je hieraan. Haal de spullen die nodig zijn in huis, dozen, bakken, labels en vergeet ook die goede playlist niet. Met happy tunes en zeeën van tijd wordt opruimen een stuk leuker!

 

Lees ook: schoonmaken voor een beter humeur.