Smileys gebruiken in zakelijke emails? Beter van niet

Eerlijk is eerlijk: af en toe gooi ik een smiley in een email die ik voor mijn werk verstuur. Maar… alleen naar collega’s met wie ik een klik heb. Mensen die mij persoonlijk kennen mogen best een smiley ontvangen. Een email vol smileys stoppen als het contact puur zakelijk is? Dat staat niet erg professioneel.

Je verwacht natuurlijk dat de ontvanger van het bericht meer sympathie voor je krijgt en dat je de boodschap luchtiger overbrengt. Niet dus. Een onderzoek van de Israëlische Ben-Gurion Universiteit en de Universiteit van Amsterdam bewijzen dat het tegendeel waar is.

Er werden 549 deelnemers uit 29 verschillende landen geselecteerd die allemaal werkgerelateerde emails ontvingen. Sommige berichten met en andere zonder smileys. Alle deelnemers moesten deze email beoordelen op professionaliteit en warmte. Uit deze resultaten bleek dat mensen een smiley bij lange na niet vergelijken met een echte glimlacht. Wanneer je dus een smiley in je email plaats, kom je niet warmer over dan wanneer je deze poespas weglaat. Het komt juist onprofessioneel en knullig over zegt dr. Ella Gilkson.

Ook goed om te weten: emails met smileys worden minder serieus genomen en daarom wordt er ook minder uitgebreid op geantwoord. Op een email zonder smileys krijg je dus een gedetailleerder bericht terug. De deelnemers wisten overigens niet of ze met een man of vrouw aan het mailen waren maar gingen er automatisch vanuit dat vrouwen meer smileys verstuurden. WHY?