Interview met het te gekke merk Libertine-Libertine

Of ik een interview met het fantastische Libertine-Libertine wilde doen. Eh, ja daar hoefde ik geen twee keer over na te denken, want het is een Scandinavisch merk en zoals jullie misschien al wel hebben gemerkt, ben ik daar dol op. Dus kom maar op!

Libertine-Libertine is opgericht in Copenhagen door Pernille Schwarz, Rasmus Bak en Peter Ovesen. De drie hadden de behoefte om een merk op te zetten die hun voorliefde voor high quality producten waarborgde. Die ambitie is er zeker nog, maar sinds 2009 is er aardig wat veranderd. Waar ze ooit zijn begonnen in de woonkamer van Pernille, hebben ze nu 10 mensen in dienst, om nog maar te zwijgen over de samenwerkingen. Ik sprak met Pernille en Rasmus.

Schermafbeelding 2016-10-28 om 14.57.17

Hoe is jullie branding tot stand gekomen?
“We hebben onze collecties ontworpen naar aanleiding van onze brand soul en hebben bepaalde normen en waarden waar we niet van afwijken. Die normen en waarden zijn de afgelopen jaren overigens tot stand gekomen.”

Beschrijf je eigen stijl eens
“Haha, mijn stijl komt eigenlijk voort uit best veel invloeden, maar ik probeer het zo clean mogelijk te houden.”

Ik zie de normcore trend langzaam verdwijnen, hebben jullie hier last van?
“Nee, ik heb allang afstand genomen van de verschillende trends die komen en gaan. Wij doen wat we doen, of het nou normcore is of niet.”

Schermafbeelding 2016-10-28 om 14.58.21

Wie is jullie doelgroep?
“Ik geloof niet per se in bepaalde doelgroepen. Mensen zijn over het algemeen zo veelzijdig in hun interesses tegenwoordig dat iedereen wel iets kan hebben. Dat inspireert ons weer. Maar als je dan toch om een doelgroep vraagt is het wel iemand uit een grote stad die duurzame en goede kwaliteit waardeert.”

Wat betekent ‘fashion’ voor jou?
“Het reflecteert de huidige mindset. Zoals ik al eerder aangaf, geloof ik niet in trends, maar ik geloof wel in jezelf onderscheiden en geloven in je eigen merk.”

Schermafbeelding 2016-10-28 om 14.58.37

Hoe zie je de hedendaagse mode-industrie?
“We moeten de klant steeds meer bewust maken van de productie achter het item. Op deze manier wordt fast fashion minder interessant en kom je erachter dat deze markt allang verzadigd is. Wanneer je de kennis hebt omtrent en achter een product verandert je visie. Ik geloof dan ook zeker dat het koopgedrag van mensen kan worden veranderd. Als we maar genoeg informatie en transparantie verschaffen.”

Hoe kijk jij tegen de opwarming van de aarde aan? En dan in termen van ‘layering’ en ‘seizoenen’?
“Bij ons kunnen mensen zelf hun stukken kiezen en inderdaad gaan voor ‘layering’. De opwarming van de aarde neemt niet weg dat het in ieder land anders is. Er zijn nou eenmaal andere klimaten overal ter wereld, waardoor mensen zich ook weer anders kleden.”

Schermafbeelding 2016-10-28 om 14.58.10

Hoe is de naam Libertine-Libertine tot stand gekomen?
“Het kwam eigenlijk doordat ik een tijd in Parijs heb gewoond waar ik het idee kreeg om een soort platform voor creativiteit en de ‘vrije geest’ op te zetten. Dit resulteerde dus in Libertine-Libertine waarbij passie je werk is en je dus helemaal kan doen wat je zelf wilt. Het ‘vrije gevoel’ om het maar zo te zeggen. En daar sta ik nog steeds helemaal achter.”

Lees ook: Een sappig interview met Nathalie Streng van The Cold Pressed Juicery.

Auteur: Florine Duif