Begrijpen we de term ‘influencer’ allemaal verkeerd?

Door de geschiedenis heen zijn volkeren beïnvloed door monarchieën, artiesten, filosofen, wetenschappers en spirituele leiders. Dit is slechts een kleine greep uit de ‘influencers’ door de eeuwen heen. Ze werden bewonderd omdat ze een leven hadden waar iedereen van droomde of een nieuwe manier van denken stimuleerde. De invloed van ontelbaar veel influencers heeft de wereld gevormd zoals ‘ie nu is. Nu is de zet aan een nieuw type influencer.

De influencer die je iedere dag op Social Media tegenkomt. Je hoeft maar op Instagram te kijken en je ziet dat enkelingen erg veel likes en comments hebben verzameld. Volgers zijn voyeurs en als een iemand er meer dan tienduizend heeft, is ‘ie een influencer. Tenzij je je volgers gekocht hebt… dan ben je fake. Op Youtube zijn het de views die van jou een influencer maken. Of niet. Bloggers, beauty gurus, artiesten en modemensen worden bewonderd en daar wordt door commerciële bedrijven goed gebruik van gemaakt.

Net als vroeger hebben influencers een bewonderend publiek. Ze worden op de voet gevolgd omdat ze de nieuwste trends en ideeën verspreiden. Het grote verschil tussen vroeger en nu is: tegenwoordig is het makkelijker om trends te verspreiden en makkelijker om publiek te manipuleren. Het getal tienduizend is magisch en veel ‘fake influencers’ (om het maar even zo te noemen) kopen er een stuk of wat bij om sneller geld te verdienen. In plaats van inspirerende content te creëren, sprokkelen ze hun volgers op een andere manier bij elkaar. Likes en comments zijn ook te koop. Zo wordt het online ‘influencer’ systeem vervuild. Échte influencers worden steeds moeilijker gevonden in een wildgroei aan manipulatieve influencers en de term ‘influencer’ wordt door mensen uit de creatieve industrie maar al te graag vervangen door trendsetter of creative.

In een wereld waar we overspoeld worden met influencers gaat échte inspiratie verloren in white noise. Niet alleen omdat mensen volgers kopen maar ook omdat steeds meer influencers beïnvloed worden door merken en niet trouw zijn aan hun eigen personal brand. Daarom is het zo belangrijk om de real deal te onderscheiden van media manipulators. De juiste influencers hebben een positieve invloed op keuzes en gedrag maar dwingen niemand om te veranderen. Iedereen mag een mening hebben en zelf blijven ze ook authentiek. Échte influencers hebben een relatie met hun volgers en zijn niet bang om een bepaald standpunt in te nemen. Het is tijd om op social media op te schonen en enkel de mensen te volgen die je echt inspireren. Degene die puur zijn en goede bedoelingen hebben. Een influencer is nog steeds een persoon die inspireert. Maar niet iedereen met veel volgers kan zichzelf een influencer noemen.